Categorization of taste in the art of exile through Max Aub, his conections to Malraux, Jean Cassou and the fiveties (50’s) artistic bibliography

Authors

DOI:

https://doi.org/10.3989/chdj.2018.007

Keywords:

Campalans, Spanish art, Picasso, Goya, Juan Gris, Historiography

Abstract


With the passing of time, the novel published by Max Aub in Mexico 1958, Jusep Torres Campalans, uncovers itshelf as a mirror where we see the relationship between spanish and french historiography at the time, pertaining the spanish label, the vanguardias and Picasso, Goya and Juan Gris. A valuable addition to studies on the concept of spanish art, and spacifically spanish republican art in exile.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Alix, Josefina (1993) «Picasso. Guernica» Vol. II. Monográfico de Poesía. Revista ilustrada de información poética, 39-40.

Álvarez Lopera, José (1987) El Greco: textos, documentos y bibliografía. Vol. II, De Cean a Cossío. Fundación Universitaria Española, Madrid.

Aub, Max (1958) Jusep Torres Campalans. Teozontle, México D.F.

Aub, Max (1967) Hablo como hombre. Joaquín Mortiz, México D.F.

Aub, Max (1971) La gallina ciega. Joaquín Mortiz, México D.F.

Aub, Max (2018) Jusep Torres Campalans. Obras Completas de Max Aub. Vol. XIV. Oleza, Joan (dir.) y Fernández, Dolores (ed.). Iberoamericana, Madrid [en prensa].

Bonet, Juan Manuel (1999). Literatura y Arte Modernos en la Biblioteca de Max Aub [cat. exp.] Fundación Max Aub, Valencia.

Bermejo, M., Pulgar, L. y Villabrillé, V. (eds.) (1995) El poeta como artista [cat. exp.] Centro Atlántico de Arte Moderno, Las Palmas de Gran Canaria. PMCid:PMC230719

Bonet Correa, Antonio (1976) «Presentación». En La literatura artística. Manual de fuentes de la historia moderna del arte, Schlosser, Julius V. Cátedra, Madrid.

Benet, Rafael (1948) Isidro Nonell y su época. Ibera Joaquín Gil, Barcelona.

Cabañas, Miguel (2007) Josep Renau. Arte y propaganda en guerra. Ministerio de Cultura, Madrid.

Calvo Serraller, Francisco (1998) Del futuro al pasado. Vanguardia y tradición en el arte español contemporáneo. Alianza, Madrid.

Calvo Serraller, Francisco (2013) La invención del arte español. Galaxia Gutemberg, Madrid.

Casanova, María (coord.) (2016) Fake. No es verdad, no es mentira [cat. exp.] IVAM, Valencia: 142-146.

Cassou, Jean (1990) Les Sources du Xxe. Siècle. Les arts en Europe de 1884 à 1914. Editorial-Réunion des musées nationaux, París.

Charvier, Alexandra (2000) Bernard Dorival, l’itinéraire d’un conservateur au Musée national d’art moderne, 1942-1968. Monographie de l’École du Louvre, París.

Díaz, Julián (2013) La idea de arte abstracto en la España de Franco. Cátedra, Madrid.

Dorival, Bernard (1944) Les étapes de la Peinture Française Contemporaine. T. II. Le fauvismo et le cubismo. 1905-1911. Gallimard, París.

Dupuy, Patricia (1991) Seuphor, la traversée du siècle [cat. exp.]. Musée bibliothèque Pierre-André Benoit, Alès.

Fernández, Dolores (1996) «La leyenda de Jusep Torres Campalans ». En Max Aub y el Laberinto Español, ed. de Alonso, C. Ayuntamiento de Valencia, Valencia: 825-858.

Fernández, Dolores (1998) «Arte y literatura en Max Aub». Turia, 43-44: 146-159.

Fernández, Dolores (1999) «Jusep Torres Campalans. La obra». En Max Aub: veinticinco años después, coords. Soldevila, Ignacio y Fernández, Dolores. Editorial Complutense, Madrid.

Fernández, Dolores (2002) La imagen literaria del artista de vanguardia en el siglo XX: Jusep Torres Campalans. Universidad Complutense, Madrid. http://eprints.ucm.es/2393/1/T19156.pdf [Consulta 10/abril/2017].

Fernández, Dolores (2003) «Arte». En Max Aub en el laberinto del siglo XX, ed. Calles, Juan M. Generalitat Valenciana-Biblioteca Valenciana, Valencia: 174-184. PMid:15849922

Fernández, Dolores (2004) «Max Aub y Jusep Torres Campalans. Critica de la crítica de Arte». Contrastes, 31: 42-47.

Fernández, Dolores (2005) «Complejidad del exilio artístico en Francia». Migraciones & Exilios, 6: 23-42. https://dialnet. unirioja.es/servlet/articulo?codigo=2321627. [Consulta 10/abril/2017]

Fernández, Dolores (2014) «Les artistas plasticiens espagnols et l’exil en France. Un état de la question». En L’Art en exil. Les artistas espagnols en France de Dreyfus-Armand, Geneviève y Fernández, Dolores (ed.). Riveneuve éditions, Langres-París: 13-44.

Fernández, Dolores (2015) «Los libros de arte y los catálogos como fórmula de narración de la historia del arte puestos en solfa por Jusep Torres Campalans». En Artea eta erbestea (1936-1960) / Arte y exilio (1936-1960), coord. Erdocia, Carolina. Hamaika Bide, San Sebastián: 469-487. PMid:26307466

Fosca, François (1956) Bilan du Cubisme: souvenirs et documents. Bibliotheque des arts, París.

García, Manuel (coord.) (2000). Max Aub-Jusep Torres Campalans [cat. exp.] Generalitat Valenciana, Valencia.

García Manuel (coord.) (2003) El universo de Max Aub [cat. exp.] Secretaría de Estado de Cultura de España, Valencia.

García, Manuel (ed.) (2005) Textos sobre artes. Max Aub. Denes, Valencia.

Gaya Nuño, Juan Antonio (1964) Pequeñas teorías de Arte. Taurus, Madrid.

Gaya Nuño, Juan Antonio (1975) Historia de la crítica de Arte en España. Ibérico Europea de Ediciones, Madrid.

Glendinning, Nigel (1983) Goya y sus críticos. Taurus, Madrid.

Kahnweiler, Daniel-Henry (1946) Juan Gris. Sa vie, son oeuvre, ses écrits. Gallimard, París.

Malgat, Gèrard (2010) Andrè Malraux y Max Aub. Pagès, Lleida.

Malraux, André (1956) Las voces del silencio. Traducido por Damián C. Bayón y Elva de Lóizaga. Emecé, Buenos Aires.

Marqués, Juan (2017) Retorno a Max Aub. Instituto Cervantes, Madrid.

Martín Llópis, P. (coord.) (2003) Jusep Torres Campalans. Ingenio de la vanguardia [cat. exp.] Museo Nacional Centro de Arte Reina Sofía, Madrid.

Ortega y Gasset, José (1987) Papeles sobre Velázquez y Goya. Revista de Occidente, Madrid.

Pagès, Pelai (1990) Introducción a la Historia. Epistemología, teoría y problemas de método en los estudios históricos. Barcanova, Barcelona.

Pla, Josep (1976) Vida de Manolo. Espasa-Calpe, Madrid.

Portús, Javier (2012) El concepto de Pintura Española. Historia de un problema. Verbum, Madrid. PMCid:PMC3284355

Prats Rivelles, Rafael (1978). Max Aub. Epesa, Madrid.

Romero Brest, Jorge (1986) La pintura del siglo XX (1900-1974). Fondo de Cultura Económica, México, D.F.

Seuphor, Michel (1950). L’art abstrait: ses origines. Ses premiers maîtres. Maeght, París.

Shiner, Larry (2001) The Invention of Art. A Cultural History. University of Chicago Press, Chicago. https://doi.org/10.7208/chicago/9780226753416.001.0001

Sueiro, Susana (1996) «Cuestiones de Historiografía. Modos y modas en la historiografía actual». Entre el pasado y el presente. Historia y Memoria, coord. Alted, Alicia. UNED, Madrid. PMid:8939163

Tergit, Gabriele (1958) «Antonina Vallentin». A.J.R. Information [Association of Jewish refugees in Great Britain], XIII, 1: 5.

Published

2018-06-30

How to Cite

Fernández-Martínez, D. (2018). Categorization of taste in the art of exile through Max Aub, his conections to Malraux, Jean Cassou and the fiveties (50’s) artistic bibliography. Culture &Amp; History Digital Journal, 7(1), e007. https://doi.org/10.3989/chdj.2018.007

Issue

Section

Dossier