Culture & History Digital Journal, Vol 8, No 1 (2019)

“Between the Useful and the Beautiful”: Reading, Power and Pleasure in the Residencia de Señoritas (1930-1936)


https://doi.org/10.3989/chdj.2019.006

Débora Betrisey Nadali
Universidad Complutense de Madrid. Departamento de Antropología Social. Facultad de Ciencias Políticas y Sociología, Spain
orcid http://orcid.org/0000-0002-2706-8393

Abstract


In the early 20th century many spaces of female sociability in Spain were characterised by the creation of habits, dispositions and forms of knowledge in University women. One of those spaces was the so-called Residencia de Señoritas [the Young Women’ Hall of Residence], founded in 1915. This institution developed tutelary practices for the education of women that went to Madrid to undertake University studies. As part of the residents’ training in refined behaviour and politeness rules, the cultivation of certain reading practices were considered a legitimate and useful aim by the educators. Following historical, social and anthropological studies that depart from a consideration that universalizes these reading practices, this essay uses a gender perspective to analyse the shaping of female readership in the context of the Hall of Residence’s Library (1915–1936). The library is understood as a space that provides and sustains reading as a practice set in a network of processes of social and cultural differentiation.

Keywords


Cultural practice; Women readers; Education; Residencia de Señoritas [Young Women’ Hall of Residence]

Full Text:


HTML PDF XML

References


Arce Pinedo, Rebeca (2008) Dios, Patria y Hogar. La construcción social de la mujer española por el catolicismo y las derechas en el primer tercio del siglo XX. Universidad de Cantabria, Santander.

Betrisey, Débora (2015) "La Residencia de Señoritas: formas de contar y re-contar su historia (1915-1952)". En La Residencia de Señoritas y otras redes culturales femeninas, editado por Josefina Cuesta, María José Turrión y Rosa Marina Merino. Ediciones Universidad de Salamanca, Salamanca: 267-284.

Bourdieu, Pierre (1997) Razones prácticas. Sobre la teoría de la acción. Anagrama, Barcelona.

Cañellas Mas, Antonio (2013) "Casado: las implicaciones políticas del americanismo científico de posguerra". En Cruzados de Franco. Propaganda y diplomacia en tiempos de guerra (1936-1945), coordinado por Antonio César Moreno Cantano. Ediciones Trea, Asturias: 271-301.

Chartier, Roger (1991) The cultural origins of the french revolution. Duke University Press, Durham.

Chartier, Roger (1993) "Representaciones y prácticas culturales en la Europa Moderna. Conversaciones con Roger Chartier". Manuscrits, 11: 29-40.

Chartier, Roger (1994) Libros, lecturas y lectores en la Edad Moderna. Alianza, Madrid.

Chartier, Roger (2000) El mundo como representación. Historia como práctica y representación. Gedisa, Barcelona.

Coello de la Rosa, Alexandre y Josep Lluis Mateo Dieste (2016) Elogio de la antropología histórica. Prensas de la Universidad de Zaragoza, Zaragoza.

Desvois, Jean-Michel (2010) "El Diario El Sol, paladín de la modernización de España (1917-1936)". Berceo, 15: 165-182.

Del Arenal, Celestino (1994) Política exterior de España hacia Iberoamérica. Editorial Complutense, Madrid.

De Zulueta, Carmen y Moreno, Alicia (1993) Ni convento ni College. La Residencia de Señoritas. Publicaciones de la Residencia de Estudiantes, CSIC, Madrid.

Elías, Norbert (1999) Los alemanes. Instituto Mora, México.

Foucault, Michel (1988) "El sujeto y el poder". Revista Mexicana de Sociología, 50, 3: 3-20. https://doi.org/10.2307/3540551

Foucault, Michel (2006) Seguridad, territorio, población. Fondo de Cultura Económica, Buenos Aires.

Ginzburg, Carlo (2001) El queso y los gusanos. El cosmos según un molinero del siglo XVI. Ediciones Península, Barcelona.

Ginzburg, Carlo (2010) El hilo y las huellas. Lo verdadero, lo falso, lo ficticio. Fondo de Cultura Económica, Buenos Aires.

Infantes, Víctor; López, François y Botrel, Jean-François (directores) (2003) Historia de la edición y de la lectura en España (1472-1914). Fundación Sánchez Ruipérez, Madrid.

Maeztu, María de (1913) "Desde Alemania. Feminismo". Revista Estudios, 1, 2: 421-418.

Maeztu, Ramiro de (1934) Defensa de la Hispanidad. Cultura Española, Madrid.

Martínez Martín, Jesús A. (director) (2001) Historia de la edición en España (1836-1936). Marcial Pons, Madrid.

Martínez Martín, Jesús A. (2005) "La lectura en la España contemporánea: lectores, discursos y prácticas de lectura". Ayer, 58, 2: 15-34.

Martínez Rus, Ana (2001) "Las bibliotecas y la lectura. De la Biblioteca popular a la biblioteca pública". En Historia de la edición en España (1836-1936), dirigido por Martínez Martín, Jesús A. Marcial Pons, Madrid: 431-455.

Ortega y Gasset, José (2005) La Misión del Bibliotecario. Fundación Ortega y Gasset, México. Disponible en: https://emastromatteo.files.wordpress.com/2010/08/mision_bibliotecario.pdf [último acceso 6/ octubre/2017]

Ortiz, Carmen (2003) "La antropología pedagógica en España durante el primer tercio del siglo XX". Revista de Dialectología y tradiciones populares. LVIII, 2: 71-92. https://doi.org/10.3989/rdtp.2003.v58.i2.151

Pérez-Villanueva Tovar, Isabel (1989) María de Maeztu. Una Mujer en el reformismo educativo español. UNED, Madrid.

Pérez-Villanueva Tovar, Isabel (2011) La Residencia de Estudiantes. 1910-1936. Grupo Universitario y Residencia de Señoritas. Publicaciones de la Residencia de Estudiantes. CSIC, Madrid.

Porto Ucha Ángel Serafín y Raquel Vázquez Ramil (2015) María de Maeztu. Una Antología de textos. Dykinson. S.L, Madrid.

Sánchez García Raquel y Ana Martínez Rus (2010) La lectura en la España contemporánea. Arco/libros, Madrid.

Skornicki, Arnault (2017) La gran sed de Estado. Michel Foucault y las ciencias sociales. Dado Ediciones, Madrid.

Stoler, Ann L. (2010) Along the Archival Grain. Epistemic Anxieties and Colonial Common Sense. Princeton University Press, Princeton y Oxford.

Vázquez Ramil, Raquel (2012) Mujeres y educación en la España contemporánea. La Institución Libre de Enseñanza y la Residencia de Señoritas de Madrid. Akal, Madrid.

Viñao, Antonio (2001) "Las prácticas escolares de la lectura y su aprendizaje". En Historia de la edición en España (1836-1936), dirigido por Martínez Martín, Jesús A. Marcial Pons, Madrid: 417-429.




Copyright (c) 2019 Consejo Superior de Investigaciones Científicas (CSIC)

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.


Contact: historia.digital@cchs.csic.es

Technical support: soporte.tecnico.revistas@csic.es