Arturo de Córdova and the crisis of the bourgeois marriage. On the role of the married women in “Las tres perfectas casadas” and the Married Couples’ Dinner in “Cena de matrimonios” (1952 and 1962)

Authors

  • Marina Díaz López Instituto Cervantes, Madrid

DOI:

https://doi.org/10.3989/chdj.2013.017

Keywords:

Alejandro Casona, Alfonso Paso, Transnational Cinema, Literary Adaptation, Sexual Difference, Stardom

Abstract


Arturo de Córdova was an international Mexican film star that managed to participate in Mexico, Argentina and Spain cinemas. His career was possible in a transnational cinema that achieved to reach to a wide Spanish speaking audience. In these films, he developed a character that went from the romantic male star to the mature seducer that will have an important role in the post-war middleclass society. He will act as a medium character between active businessman and their wives that will not admit the daily housework and be kept in a private sphere as norm. The analysis will be focussed on two plays that were adapted to the cinema. These plays were written by two Spanish authors; Alejandro Casona in Mexico and Alfonso Paso in Spain, and they were shot in these countries as Las tres perfectas casadas (1952) and Cena de matrimonios (1962). The dramatic similarity in their approach to the conflict between men and women allow us to present the critical view elaborated against the conventions that gave structure to marriage in this society. The fact that De Córdova played the main role points out the Hispanic shared culture about genre matters.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Anónimo (1953) “Las tres perfectas casadas”. Redondel, 15 de marzo.

Antón Pacheco, Ana (2005) El teatro en los Estados Unidos: historia crítica. Cuadernos de Langre, San Lorenzo de El Escorial.

Ariel (1953) “Las tres perfectas casadas”. Novedades, 15 de marzo.

Bock, Gisela (2001) La mujer en la Historia de Europa. Crítica, Barcelona.

España, Rafael de y Juan i Babot, Salvador (2005) Balcázar Producciones cinematográficas. Más allá de Esplugas City. Universidad de Barcelona, Barcelona.

Espejo Romero, Ramón (1998) “Who's afraid of Virginia Wolf de Edward Albee, en España, y su posterior influencia en el teatro”. Reden. Revista española de estudios americanos, 15–16: 111–121. http://hdl.handle.net/10017/5014 [consulta 22/05/2013]

García-Abad García, María Teresa (2010) “El ser como representación en ‘Las tres perfectas casadas’ de Alejandro Casona/Benito Alazraki”. En Setenta años después: el exilio literario español de 1939, editado por Fernández Insuela, Antonio; Alfonso García, María del Carmen; Martínez-Cachero Rojo, María y Ramos Corrada, Miguel. KRK, Oviedo, pp. 283–302.

García Lorenzo, Luciano (editor), (1981) Documentos sobre el teatro español contemporáneo. SGEL, Madrid.

García Riera, Emilio (1994) Historia documental del cine mexicano. Tomo 11. 1961–1963. Universidad de Guadalajara, Guadalajara.

Leonardi, Yanina Andrea (2006) “El teatro de Alejandro Casona en Buenos Aires”. En Dos escenarios: Intercambio teatral entre España y Argentina, editado por Pellettieri, Osvaldo. Cuadernos del GETEA, 15: 89–102.

Marqueríe, Alfredo (1959) “Informaciones teatrales y cinematográficas. En la Comedia se estrenó ‘Cena de matrimonios’, de Alfonso Paso”. ABC, 17 de octubre de 1959: 79. http://hemeroteca.abc.es/nav/Navigate.exe/hemeroteca/madrid/abc/1959/10/17/079.html [consulta 16/05/2013]

Marqueríe, Alfredo (1960) Alfonso Paso y su teatro. Escelicer, Madrid.

Mathias, Julio (1971) Alfonso Paso. EPESA, Madrid. PMCid:PMC1937101

Morant, Isabel (2005) “Hombres y mujeres en el discurso de los moralistas. Funciones y relaciones”. En Historia de las mujeres en España y América latina. Volumen II. El mundo moderno, editado por Ortega, Margarita; Lavrin, Asunción y Pérez Cantó, Pilar. Cátedra, Madrid, pp. 27–61.

Paco de Moya, Mariano de (2003) “El teatro del primer Alfonso Paso”. En La comedia española, entre el realismo, la provocación y las nuevas formas (1950–2000): actas del IV y V Congreso Internacional de Historia y Crítica del Teatro de Comedias, editado por Romero Ferrer, Antonio y Cantos Casenave, M. Marieta. Universidad de Cádiz, Cádiz, pp. 171–186.

Paranaguá, Paulo Antonio (2001) Él. Luis Buñuel. Paidós, Barcelona.

Paso, Alfonso (1963) Cena de matrimonios. Escelicer, Madrid.

Planells, J. C. (2005) “El teatro de Alfonso Paso”. http://jcplanells3.wordpress.com/2006/01/11/el-teatro-de-alfonso-paso-1/ [consulta 16/mayo/2013]

Ruiz Ramón, Francisco (2005) Historia del teatro español. Siglo XX. 8a. ed. Cátedra, Madrid.

Sassoon, Donald (2006) Cultura. El Patrimonio común de los europeos. Crítica, Barcelona.

Scavuzzo, Mariana C. (1993) “Alejandro Casona en la Argentina: Circulación y recepción de su teatro en Buenos Aires”. En Actas del III Congreso Argentino de Hispanistas “España en América y América en España”, editado por Martínez Cuitiño, Luis; Lois, Elida y Barrenechea, Ana María. Universidad de Buenos Aires, Buenos Aires, pp. 915–22.

Published

2013-06-30

How to Cite

Díaz López, M. (2013). Arturo de Córdova and the crisis of the bourgeois marriage. On the role of the married women in “Las tres perfectas casadas” and the Married Couples’ Dinner in “Cena de matrimonios” (1952 and 1962). Culture &Amp; History Digital Journal, 2(1), e017. https://doi.org/10.3989/chdj.2013.017

Issue

Section

Dossier