Gender Symbolic Messages in Music and Magazines Consumed by Young Mexicans

Authors

  • Martha P. Zarza Delgado Universidad Autónoma del Estado de México, Toluca
  • Héctor Serrano Barquín Universidad Autónoma del Estado de México, Toluca
  • Carolina Serrano Barquín Universidad Autónoma del Estado de México, Toluca

DOI:

https://doi.org/10.3989/chdj.2013.018

Keywords:

Youth Identity, Gender, Cultural Consumption

Abstract


Music and magazines are methods of symbolic communication for youth, through which they receive and send concrete messages about social constructs of gender. The aim of this paper is to report the results obtained in the analysis of visual and textual codes in music and magazines consumed by young Mexicans daily. In general terms, the results show a wealth of meanings and values about sexual identity anchored in traditional stereotypes that in some way continue promoting violence against women.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Amuchástegui, A. (1998) “Saber o no saber sobre sexo: los dilemas de la actividad sexual femenina para jóvenes mexicanos”. In Sexualidades en México. Algunas aproximaciones desde la perspectiva de las ciencias sociales, edited by Szasz, I. and Lerner S. El Colegio de México, Mexico, pp. 107–135.

Baudrillard, J. (1969) El sistema de los objetos. Siglo veintiuno editores, Mexico City.

Bermúdez, E, Crespo, E, Prieto, M. and Vílchez, A. (2005) “Rock, Consumo Cultural e Identidades Juveniles. (Un estudio sobre las bandas de Rock en Maracaibo)”. Espacio Abierto, 14: 119–153. http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=12214106 [accessed 15/May/2013].

Featherstone, M. (1991) “The Body in Consumer Culture”. In The body. Social Process and Cultural Theory, edited by Featherstone, Mike; Hepworth, Mike and Turner, Bryan S. Sage Publications, London, pp. 170–196.

García Canclini, N. (1993) El consumo cultural y su estudio en México: Una propuesta teórica. El consumo cultural en México. Consejo Nacional para la Cultura y las Artes, Mexico, Bogotá.

Goffman, E. (1979) Gender Advertisements. Harvard University Press, Cambridge, Massachusetts.

Hebdige, D. (1979) Subculture. The Meaning of Style. Routledge, London. http://dx.doi.org/10.4324/9780203139943

Isaacs, J. (1978) María. Biblioteca Ayacucho, Caracas.

Kassner, L. (2001) Chucho Reyes. Editorial RM, Mexico.

Le Breton, D. L. (1992) La sociología del cuerpo. Ediciones Nueva Visión, Buenos Aires.

Le Breton, D. L. (2007) Adiós al cuerpo. Una teoría del cuerpo en el extremo contemporáneo. La Cifra Editorial, Mexico.

Lipovetsky, G. (1999) La tercera mujer. Permanencia y revolución de lo femenino. Editorial Anagrama, Barcelona.

Lury, C. (1996) Consumer Culture. Rutgers University Press, New Jersey. PMid:8920930

Medina, G. (2002) “Fracturas en la heterosexualidad masculina: horizontes transmodernos”. In Jóvenes, culturas e identidades urbanas, edited by Nateras Domínguez, Alfredo. Universidad Autónoma Metropolitana, Unidad Iztapalapa, Mexico, pp. 381–406. PMid:11922993

Prieto, Guillermo (1992) Musa callejera. UNAM, Mexico.

Rich, A. (1999) “La heterosexualidad obligatoria y la existencia lesbiana”. In Sexualidad, género y roles sexuales, edited by Navarro, Marysa and Stimpson, Catharine R. Fondo de Cultura Económica de Argentina, Buenos Aires.

Riva Palacio, Vicente (1999) Monja y casada, virgen y mártir. Porrúa, México.

Rodríguez, Z. (2006) Paradojas del amor romántico. Relaciones amorosas entre jóvenes. Instituto Mexicano de la Juventud, Mexico.

Seidler, V. (2001) “Masculinidad, discurso y vida emocional”. In Memorias del Congreso Identidad masculina, sexualidad y salud reproductiva, edited by Figueroa Perea, Juan Guillermo and Nava, Regina. El Colegio de México, México, pp. 3–11.

Serrano, Héctor (2008) Miradas fotográficas en el México decimonónico, las simbolizacioens de género. Instituto Mexiquense de Cultura-UAEMéx, Toluca.

Zarza, Martha P. (2009) “Universitarios y universitarias de México y el cuerpo simbólico como construcción de género”. Revista Latinoamericana de Ciencias Sociales, Niñez y Juventud 7(2): 1349–1377. http://revistaumanizales.cinde.org.co/index.php/Revista-Latinoamericana/article/view/160/65 [accessed 15/May/2013].

Published

2013-06-30

How to Cite

Zarza Delgado, M. P., Serrano Barquín, H., & Serrano Barquín, C. (2013). Gender Symbolic Messages in Music and Magazines Consumed by Young Mexicans. Culture &Amp; History Digital Journal, 2(1), e018. https://doi.org/10.3989/chdj.2013.018

Issue

Section

Dossier