Josep Renau and the restoration of a committed beauty

Authors

  • Miguel Cabañas Bravo Instituto de Historia CCHS-CSIC

DOI:

https://doi.org/10.3989/chdj.2013.023

Keywords:

Josep Renau, Committed art, Committed beauty, Avant-garde painting, Cartelism, Graphic design, Photomontage, Muralist painting, Art deco, Advertisement, Propaganda, Patrimony safeguard, Artistic exile of 1939, Socialist realism

Abstract


Besides the question about the link between beauty and commitment, the paper analyses and proposes the restoration of both the existential and creative trajectory of Josep Renau (Valencia, 1907-Berlin, 1982), as one of the greatest Spanish modern painters without any doubt, but also a most singular, versatile and committed one. He was dedicated to painting, muralist painting, illustration, graphics and posters design or photomontage. His very intense development, in a sort of progression in relation to both socio-cultural commitment and artistic renovation, went through artistic and cultural stages of three significant countries binding his life, creativity and pilgrimage: Spain, Mexico and the former German Democratic Republic. Nevertheless, this commitment, so previously linked to his creative development, was simultaneously changing and varying from the impetuous commitment to the Spanish stage, to an endogen commitment of Mexican character and finally to the hexogen German stage, thus becoming from the seventies a functional implication adapted to the social requirement. At any rate, under such conditionings and during his development, he generated a kind of contingent or complex beauty –which we have called “committed beauty”-, the recovery of which must be undertaken while we also restore the figure of the artist himself.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Aguilera Cerni, Vicente et al. (1982) “Trece testimonios sobre Josep Renau”. Cimal, 17: 4–16.

Alfaro Siqueiros, David (1940) “Un ensayo de pintura colectiva”. Romance, 4: 7.

Andrés Estellés, Vicent (1978) Lletra al pintor valencià Josep Renau. Eliseu Climent, Valencia.

Balaguer, Doro (1994) Josep Renau, política y obra. Germania Gràfiques, Alcira.

Bellón Pérez, Fernando (2008) Josep Renau. La abrumadora responsabilidad del arte. Institució Alfons el Magnànim-Diputación de Valencia, Valencia.

Bozal, Valeriano y Llorens, Tomás (editores), (1976) España. Vanguardia artística y realidad social: 1936–1976, (cat. expo.). G. Gili, Barcelona.

Brihuega, Jaime (comisario), (2007), Josep Renau (1907–1982). Comprimiso y cultura, (cat. expo.). Universitat de València-SECC, Valencia.

Brihuega, Jaime (comisario), (2009), Josep Renau (1907–1982). Comprimiso y cultura. Zum sobre el periodo mexicano, (cat. expo.). SEACEX, Valencia.

Cabañas Bravo, Miguel (2003) “El arte español desde los críticos e historiadores del exilio republicano en México”. En El arte español fuera de España, editado por Cabañas Bravo, M., CSIC, Madrid, pp. 645–673.

Cabañas Bravo, Miguel (2007a) “El recuerdo de Josep Renau y de su actuación ante el Guernica”, Laberintos, 8–9: 205–235.

Cabañas Bravo, Miguel (2007b) Josep Renau. Arte y propaganda en guerra, (cat. expo.). Ministerio de Cultura, Madrid.

Cabañas Bravo, Miguel (2007c) “Josep Renau, Director General de Bellas Artes”. En Arte, poder y sociedad en la España de los siglos XV a XX, editado por Cabañas Bravo, M.; López-Yarto, A. y Rincón, W., CSIC, Madrid, pp. 369–367.

Cabañas Bravo, Miguel (2007d) “Josep Renau, más que un gran cartelista”, ABCD las Artes y las Letras, 830: 42–43.

Cabañas Bravo, Miguel (2008a) “Josep Renau, un joven director general de Bellas Artes valenciano para los tiempos de guerra”. En València, capital cultural de la República (1936–1937), editado por Aznar, M., Barona, J. L. y Navarro, J., PUV-SECC, Valencia, pp. 377–408.

Cabañas Bravo, Miguel (2008b) “Picasso y su ayuda a los artistas españoles de los campos de concentración franceses”. En La Guerra Civil Española 1936–1939. Congreso Internacional, editado por Juliá, S., SECC, Madrid, pp. 1–34.

Cabañas Bravo, Miguel (2009) “Los artistas españoles del éxodo y el llanto bajo el techo azteca”, Arbor, 735: 57–74. http://dx.doi.org/10.3989/arbor.2009.i735.265

Cabañas Bravo, Miguel (2010) “La labor de salvaguarda del patrimonio artístico-cultural de los Directores Generales de Bellas Artes Ricardo de Orueta y Josep Renau”. En Patrimonio, guerra civil y postguerra, editado por

Colorado, A., Universidad Complutense de Madrid, Madrid, pp. 31–49.

Cabañas Bravo, Miguel (2011) Josep Renau. Aneto, Zaragoza.

Díaz Sánchez, Julián (2003) “Una polémica (frustrada) de partido”. En El arte español fuera de España, editado por Cabañas Bravo, M., CSIC, Madrid, pp. 675–685.

Forment, Albert (1995) Vanguardia artística y compromiso político: vida y obra de Josep Renau. Universitat de València, Valencia.

Forment, Albert (1997) Josep Renau. Història d’un fotomuntador. Editorial Afers, Valencia.

Forment, Albert et al. (2000) Monogràfic Josep Renau (Fons de la Fundaciò Josep Renau). U. Politécnica, Valencia.

Forment, Albert (edición), (2003) Josep Renau, (catálogo razonado). IVAM, Valencia.

García, Manuel (coordinador), (1978) Renau. Pintura, cartel, fotomontaje, mural, (cat. expo.). Ministerio de Cultura, Madrid.

García, Manuel (1986) “Trayectoria mexicana de José Renau (1939–1958)”. Batlia, 5: 65–75.

García, Manuel (comisario), (2006) Josep Renau fotomontador, (cat. expo.). Instituto Cervantes-IVAM, Madrid.

García, Manuel (comisario), (2009) Nostàlgia de futur. Homenatge a Renau, (cat. expo.). CCCR-CMCU/Centro del Carmen, Valencia.

García Cortés, Adrián (1975) Los murales del Casino de la Selva. M. Quesada Brandi, México.

Hormigón, Juan Antonio (1974) “José Renau, del fotomontaje al arte comunal”. Triunfo, 619: 41–44. http://gredos.usal.es/jspui/bitstream/10366/61537/1/RTXXIX~N619~P41–44.pdf [consultado 09/noviembre/2013]

Jolly, Jennifer (2008) “Art of the Collective: David Alfaro Siqueiros, Josep Renau and Their Collaboration at the Mexican Electricians’ Syndicate”. Oxford Art Journal, 31: 129–151. http://dx.doi.org/10.1093/oxartj/kcn006

Murga Castro, Idoia (2010) “El Pabellón Español de 1939. Un proyecto frustrado para la exposición internacional de Nueva York”. Archivo Español de Arte, 331: 213–234. http://archivoespañoldearte.revistas.csic.es/index.php/aea/article/viewArticle/433 [consultado 09/noviembre/2013]

Ortiz Monasterio, Pablo (edición), (1985) Josep Renau: fotomontador, (presentación J. Foncuberta). FCE, México.

Pérez Segura, Javier (2007) La quiebra de lo moderno. Margaret Palmer y el arte español durante la guerra civil. Fundación Provincial de Artes Plásticas Rafael Botí, Córdoba.

Renau, José/Josep (1932) “Fundamentaciones de la crisis actual del Arte”. Orto, 1: 41–42.

Renau, José y Carreño, Francesc (1935) “Situación y horizontes de la plástica española. Carta de Nueva Cultura al escultor Alberto”. Nueva Cultura, 2: 3–6.

Renau, José (1937a) “Función social del cartel publicitario” (I y II). Nueva Cultura, 2 : 6–9 y 3 : 6–11.

Renau, José (1937b) Función social del cartel publicitario, (“Introducción F. Carreño). Nueva Cultura, Valencia.

Renau, José (1937c) “L’Organisation de la Défense du Patrimonie Artistique et Histórique Espagnol pendant la Guerre Civil”. Mouseion, 39–40: 7–64.

Renau, José (1937d) “Contestación a Ramón Gaya”. Hora de España, 2: 58–59.

Renau, José (1940) “Reflexiones sobre la crisis ideológica del arte”. España Peregrina, 2, 1940: 70–74.

Renau, José (1942) “La defensa del tesoro artístico español durante la guerra”. Ars, 1–3: s./p.

Renau, José (1946) “El pintor y la obra”. Las Españas, 2, 1946: 12 y 16.

Renau, José (1947) “El arte entre llamas. Defensa del patrimonio artístico e histórico español contra la agresión franquista de 1936”. Las Españas, 7: 22–23.

Renau, José (1949–1950) “Abstracción y realismo: comentarios sobre la ideología en las artes plásticas” (I) y (II). Nuestro Tiempo, 1 (1949): 35–42 y 4–5 (1950): 25–36.

Renau, José (1951) “Los comunistas españoles ante los monumentos de la tradición histórica”. Nuestro Tiempo, 1 (2.ª época): 22–27.

Renau, José (1952) “Sobre la Bienal franquista”. Nuestro Tiempo, 6 (2.ª época): 35–44.

Renau, José (como Juan Romaní) (1956–1957) “Panorama de la pintura española contemporánea. Esquema informativo y crítico a través de las Exposiciones Bienales” (I, II, II). Boletín de Información. Unión de Intelectuales Españoles, 1 (1956a): 23–32; 2 (1956b): 27–32; 3–4 (1957): 51–56.

Renau, José (1964–1965) “Auditur et altera pars: sobre la problemática actual de la pintura” (I) y (II). Realidad, 3 (1964): 70–117 y 5 (1965): 107–135.

Renau, José (1967) Fata Morgana USA. Eulenspiegel Verlag, Berlín.

Renau, José (1976) “Mi experiencia con Siqueiros”. Revista de Bellas Artes, 25: 2–25.

Renau, José (1977a) The American Way of Life. Fotomontajes: 1952–1966. Gustavo Gili, Barcelona.

Renau, Josep (1977b) “Notas al margen de Nueva Cultura”. En Nueva Cultura. (Introducción a la edición facsimilar), Topos Verlag AG, Vaduz, Liechtenstein, pp. xii–xxiv.

Renau, José (1978a) Función social del cartel. (“Prólogo” de V. Aguilera Cerni). Fernando Torres, Valencia.

Renau, Josep (1978b) La batalla per una nova cultura. Edición, introducción y notas de M. García. Eliseu Climent, Valencia.

Renau, Josep (1980) Arte en peligro: 1936–39. Ayuntamiento de Valencia, Valencia.

Renau, Josep (1981a) “Homenaje a John Heartfield”. Photovision, 1: 11–16.

Renau, Josep (1981b) “Connotaciones testimoniales sobre el Guernica”. En Guernica-Legado Picasso (cat. expo.), editado por Martínez Novillo, A., Ministerio de Cultura, Madrid, pp. 8–22.

Renau, Josep (1982a): “Albures y cuitas con el ‘Guernica’ y su madre”. Cimal, 13: 20–27.

Renau, Josep (1982b): “Exili”. L’Espill, 15: 95–108.

Renau, Josep (1989) Fata Morgana USA. The American Way of Life, (cat. expo.). IVAM, Valencia.

Renau, Josep (2002) Arte contra las élites. Debate, Madrid.

Renau, Juan (2011) [1953] Pasos y sombras. Autopsia. Edición de Rosa Martínez Montón. Editorial Renacimiento, Sevilla.

Rosón, María (2007) “Fotomontajes del Pabellón Español de 1937. Vanguardia artística y misión política”. Goya, 319–320: 281–289.

Ruipérez, María (1978) “Renau-Fontseré: Los carteles de la guerra civil” (entrevista). Tiempo de Historia, 49: 10–25.

Sánchez, César (2009) “Retrato de la burguesía, un mural colectivo”. En Josep Renau (1907–1982). Comprimiso y cultura. Zum sobre el periodo mexicano, (cat. expo.) editado por Brihuega, J. (comisario), SEACEX, Valencia, pp. 42–59.

Schadl, Suzanne, y Bénaud, Claire-Lise (2012) “Josep Renau’s Mexican exile: Political and Artistic Crossing”. En Migrations and Connections: Latin America and Europe in the Modern World, editado por Grahan, P. M. SALALM, Nueva Orleans, pp. 13–22.

Thiele, Eva-Maria (1975) José Renau. VEG Verlag der Kunst, Dresde.

Published

2013-12-30

How to Cite

Cabañas Bravo, M. (2013). Josep Renau and the restoration of a committed beauty. Culture &Amp; History Digital Journal, 2(2), e023. https://doi.org/10.3989/chdj.2013.023

Issue

Section

Dossier