Culture & History Digital Journal, Vol 4, No 1 (2015)

Collectivization, participation and dissidence on the transatlantic axis during the Cold War: Cultural Guerrilla for destabilizing the balance of power in the 1960s


https://doi.org/10.3989/chdj.2015.007

Paula Barreiro López
Facultat de Geografia i Història. Universitat de Barcelona, Spain

Abstract


This article analyses the role of collectivization and participation and their configuration under the concept of Cultural Guerrilla that implied a socio-political commitment of artists in the 1960s. It discusses how the Cultural Guerrilla was understood by the artists and how it participated in the destabilization of the social (and political) system and in confronting the imperialist policies of the US. It, firstly, focuses on the development processes of a collective and participative action during that decade and its role for confronting the aesthetic model that was fostered by the US within their Cold War cultural politics. Secondly, the text approaches the exchanges of French-based artists and intellectuals with the revolutionary government of Cuba in 1967 during the organization of the Salón de Mayo in Havana, discussing, thirdly, their impact on the artists’ participation during the events of May’68 in Paris.

Keywords


artistic activism; May’68; art and politics; Cuban revolution; Salón de Mayo; Salon de la Jeune Peinture; Julio Le Parc; Eduardo Arroyo

Full Text:


HTML PDF XML

References


Acosta Batista, Yaniber (2013) Cuba y la cultura. Primera etapa del proyecto revolucionario internacional: el Salón de Mayo y el Congreso Cultural de La Habana. Master's thesis. Advisor Paula Barreiro-López. Universidad de Salamanca

Ameline, Jean Paul (2008) Figuration Narrative. Galeries Nationales du Grand Palais, cat. exh. Paris.

Arroyo, Eduardo (1967) "Mural Cuba colectiva". Salon de Mayo, Pabellón Cuba, 30 July 1967, Havana.

Aupetitallot, Yves (1998) GRAV: strategies de participation: 1960-1968. Centro de Arte Contemporáneo, 7 June–6 September, cat. exh. Grenoble.

Barreiro-López, Paula (2003) "La proyección internacional de la abstracción geométrica en Espa-a (1957-1972). Una aproximación". In El arte espa-ol fuera de Espa-a, coordinated by Caba-as Bravo, Miguel. CSIC, Madrid: 143-154.

Barreiro-López, Paula (2009a) La abstracción geométrica en Espa-a 1957-1969. CSIC, Madrid.

Barreiro-López, Paula (2009b) "General! La patria agradecida: Acción y reacción en la Maison de l'Argentine en mayo de 1968". Emsemble, Revista electrónica de la casa de Argentina de París, nº 2. http://ensemble.educ.ar/wp-content/uploads/2009/10/c2a1general-la-patria-agradecida-paula-barreiro-lopez.pdf. [accessed 03/October/2014].

Barreiro-López, Paula (2009c). "La Biennale di San Marino et le convegno di Rimini de 1963: Argan, Restany et Aguilera Cerni vers un art engagé". In Le demi-siècle de Pierre Restany, edited by Leeman, Richard. INHA/Editions des Cendres, Paris: 375-386.

Carrick, Jill (2008) "The Assasination of Marcel Duchamp: Collectivism and Contestation in 1960s France". Oxford Art Journal, 31: 1-25. http://dx.doi.org/10.1093/oxartj/kcm029

Castro, Fidel (1961) "Palabras a los intelectuales". Havana. http://www.cuba.cu/gobierno/discursos/1961/esp/f300661e.html. [accessed 29/October/2014].

Castro, Fidel (1968) "Discurso de clausura del Congreso Cultural de La Habana". Pensamiento crítico (La Habana), 12. http://www.filosofia.org/rev/pch/1968/n12p005.htm [accessed 03/

Celant, Germano (1999 [1967]) "Arte povera: apuntes para una guerrilla". In Arte povera, edited by Fernández Polanco, Aurora. Nerea, San Sebastián: 99-103.

Celant, Germano (dir.) (1981) Identité italienne. L'art en Italie depuis 1959. Centre Pompidou, cat. exh., Paris.

Cockcroft, Eva (1985 [1974]) "Abstract expressionism, weapon of the Cold War". In Pollock and After. The Critical Debate, edited by Frascina, Francis. Harper & Row Publishers, New York: 125-134.

Comité d'occupation du pavillon argentin (1968) "Ici nos raisons confirmées par des documents". CIUP, mai 68 (Archivo de la Cité Internationale Universitaire de Paris).

Craven, David (2002) Art and Revolution in Latin America, 1910-1990. Yale University Press, New Haven, CT.

Cullinan, Nicholas (2008) "From Vietnam to Fiat-nam: the Politics of Arte Povera". Octobre, 124: 8-30. http://dx.doi.org/10.1162/octo.2008.124.1.8

Eco, Umberto (1967) "Para una guerrilla semiológica". In La estrategia de la ilusión, edited by Eco, Umberto. Lumen/de la Flor, Barcelona, 1987. http://old.liccom.edu.uy/bedelia/cursos/semiotica/textos/eco_guerrilla.pdf [accessed 03/November/2014].

Equipo 57 (1993 [1957]) "Contra los salones capillas …". In Equipo 57. MNCARS, Madrid: 153-157.

Escuela Experimental de Córdoba (1957) Escuela Experimental de Córdoba en la Sala Negra de Madrid Córdoba, November 1957.

Fromanger, Gérald (1998) "L'art c'est ce qui rend la vie plus intéressante que l'art". Libération, 14 May: 43.

Galimberti, Jacopo (2012) "The N Group and the Operaisti: Art and Class Struggle in the Italian Economic Boom". Grey Room, 49, Fall: 81-101.

Galimberti, Jacopo (2013) Collective Art: Politics and Authorship in 1960s Western European Art, PhD thesis at the Courtauld Institute (advisor: Sarah Wilson).

Gassiot-Talabot, Gérald (1967) "La Havane: peinture et révolution". Opus International, nº 3, Paris, October: 16.

Gassiot Talabot, Gérald (1982) "Les années scandaleuses d'Eduardo Arroyo". Arroyo, Centre George Pompidou: 9.

GRAV (1963) "An end to mystification II". In GRAV: strategies de participation: 1960-1968,, cat. exh. Aupetitallot, Yves Grenoble, Centro de Arte Contemporáneo, 7 junio–6 septiembre, 1998: 126-137.

Guevara, Ernesto Che (1967) "Mensaje a la Tricontinental: Crear dos, tres... muchos Viet-Nam, es la consigna". Tricontinental, 16 de abril de 1967. http://www.filosofia.org/hem/dep/cri/ ri12094.htm [accessed 23/February/2015]

Guilbaut, Serge (1983) How New York Stole the Idea of Modern Art. University of Chicago Press Chicago, IL.

Guilbaut, Serge (2007) "Pinceles, palos, manchas: algunas cuestiones Culturales en Nueva York y París tras la Segunda Guerra Mundial". In Bajo la bomba. El jazz de la guerra de imágenes transatlántica. 1946-1956, cat. exh. Serge Guilbaut, MNCARS/MACBA, Madrid/Barcelona.

Hillings, Valerie L. (2004) "Concrete territory: geometric art, group formation and self-definition". In Beyond geometry. Experiments in Form, 1940s-70s, cat. exh., Lynn Zelevansky, Los Angeles County Museum of Art, MIT Press.

Hofmann, Tobias (cur.) (2007) Die Neuen Tendenzen. Eine Europäische Ku.nstlerewegung 1961-1973, cat. exh. Museum für Konkrete Kunst, Ingolstadt.

Jouffroy, Alain (1967) "Che si". Opus International, nº 3, Paris, Octobre: 23.

Jouffroy, Alain (1968a) "La guérilla individuelle". Opus International, nº 5, Paris, February: 86.

Jouffroy, Alain (1968b) "Le monde est aux violents". Opus International, nº 7, Paris, June 1968: 10.

Karl Gerstner (1964) "Qu'est ce que la Nouvelle Tendance". Propositions visuelles du mouvement international Nouvelle Tendance, Musée des Arts Décoratifs, Paris, Palais du Louvre, avrilmai, 1964.

Leiris, Michel, et al. (1967) "Pour le congrès culturel de la Havane". Opus International, nº 3, Paris, October, 1967: 33.

Le Parc, Julio (1968a) "Cultural Guerrilla Warfare?", In GRAV: strategies de participation: 1960-1968. Aupetitallot, Yves, cat. exh. Centro de Arte Contemporáneo, 7 junio–6 septiembre, Grenoble, 1998: 229-232. 1998: 229-232.

Le Parc, Julio (1968b) "Demystifying art". In Le Parc lumière, kinetic works. Daros Latinoamerica, Zurich, 4-8 October 2005: 144-149.

Longoni, Ana and Lucena, Daniela (2004) "De cómo el 'júbilo creador' se trastocó en 'desfachatez'. El pasaje de Maldonado y los concretos por el Partido Comunista. 1945-1948". Políticas de la Memoria, nº 4.

Llanes, Llilian (2012) Salón de Mayo de París en la Habana, julio 1967. Artecubanoediciones, Habana.

Medosch, Armin (2012) Automation, Cybernation and the Art of New Tendencies (1961-1973). Phd thesis at the Goldsmiths University of London (Advisor: Janis Jefferies and Michael Keith).

Picasso, Pablo (1967) Salon de Mayo. Pabellón Cuba, Havana, 30 July: 1.

Plante, Isabel (2010) "Les Sud-Américains de Paris. Latin American artist and cultural resistance in Robho Magazine". Third Text, 2: 447. http://dx.doi.org/10.1080/09528822.2010.491375

Plante, Isabel (2011) La multiplicación (y rebellion) de los objetos. Julio Le Parc y la consagración europea del arte cinético. FIAAR – Fundación Espigas, Buenos Aires.

Parent, Francis and Perrot, Raymon (1983) El salon de la Jeune Peinture. Histoire 1950-1983. Imprimeurs Livres, Paris.

Roa, Raúl (1967) "Palabras de apertura del Salón de Mayo". In Salón de Mayo (catálogo), La Habana, Pabellón Cuba, 30 July: 2.

Ross, Kristin (2002) May 68 and its Afterlives. University of Chicago Press, Chicago, IL. http://dx.doi.org/10.7208/chicago/9780226728001.001.0001

Salon de la Jeune Peinture (1969) "Police et culture. Notes préliminaires pour la prochaine manifestation de la jeune peinture". Bulletin Jeune Peinture, nº 4, May: 2.

Sánchez Vázquez, Adolfo (1968) "Vanguardia artística y vanguardia política". Casa de las Américas, La Habana, (marzo abril): 112-115.

Sartre, Jean Paul (1968) "Les bastilles de Raymod Aron". Le nouvel observateur, nº 188, 19 June.

Scott, Victoria H.F. (2008) "May 68 and the question of image". Rutgers Arts Review, nº 24: 1-17.

Scott, Victoria H.F. (2010) Silk-screens and television screens: Maoism and the posters of May and June 1968 in Paris, Phd thesis at the University of British Columbia (Advisor: Tom McDonough).

Stonor Saunders, Frances (2000) Who Paid the Piper? CIA and the Cultural Cold War. Granta Books, London.

Stokes Sims, Lowery (2002) Wifredo Lam and the International Avant-Garde 1923-1982, University of Texas Press, Austin, TX.

Troche, Michel (1967) "Une peinture de contestation est-elle possible?" Opus International, nº 2, July: 85-87.

VVAA (1967) Salón de Mayo (catálogo), La Habana, Pabellón Cuba, 30 July, 1967: 2.

VVAA (1968a) "Llamamiento de La Habana". Vida Universitaria (La Habana), Nº 209: 25. http://annaillustration.com/archivodeconnie/[accessed 02/November/2014].

VVAA (1968b) Congreso Cultural de La Habana. Reunión de intelectuales de todo el mundo sobre problemas de Asia, África y América Latina. Instituto del Libro, La Habana




Copyright (c) 2015 Consejo Superior de Investigaciones Científicas (CSIC)

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.


Contact: historia.digital@cchs.csic.es

Technical support: soporte.tecnico.revistas@csic.es