Borrowed Beauties: The National Collection of Artistic Reproductions
DOI:
https://doi.org/10.3989/chdj.2013.025Keywords:
Copy, Cast, Museums of reproductions, Antiquity, Anticomania, National Museum of SculptureAbstract
The role of the copy in the history of art; museums of art reproductions and the Spanish collection at the end of the 19th century; the phenomenon of the copy in ancient Rome and in the successive rebirths and recoveries of the classic in the Western tradition; historical and conceptual paradoxes that encloses the reproduction of sculptures; the incorporation of the national collection of casts to he National Museum of Sculpture.
Downloads
References
Almagro, M. José (2000) Museo de Reproducciones Artísticas. Catálogo del Arte clásico. Ministerio de Educación y Cultura, Madrid.
Arbor, Ann y Perry, Ellen (2005) The Aesthetics of Emulation in the Visual Arts of Ancient Rome. College of the Holy Cross, Cambridge.
Barkan, Leonard (1999) Unearthing the Past. Archaelogy and Aesthetics in the making of Renaissance Culture. Yale University Press, New Haven y Londres.
Barthe, Georges-L. (2001) Le plâtre: l’art et la matière. Créaphis, París.
Benjamin, Walter (1973) “La obra de arte en la era de la reproductibilidad técnica”. In Discursos Interrumpidos I, Taurus, Madrid: 17–57.
Bonnefoy, Yves (1996) Diccionario de las mitologías. Grecia. Destino, Barcelona.
Boon, Marcus (2010) In Praise of Copying. Harvard University Press, Cambridge. http://dx.doi.org/10.4159/9780674047839
Cambiano, Giuseppe (1994) Le retour des Anciens. Belin, París.
Clark, Kenneth (1981) El desnudo. Un estudio de la forma ideal. Alianza, Madrid.
Cuzin, Jean-Pierre, Gaborit, Jean-René, y Pasquier, Alain (editores) (2000) D’après l’antique. Louvre, París.
Deloche, Bernard (1995) “Pourquoi sauver les musées du moulages?”, en Modéles et moulages, editado por Mossière, J. y Prieur, A., Limonest, Lyon: 75–80.
Didi-Huberman, Georges (2008) La Ressemblance par contact. Minuit, París.
Dodds, Eric R. (1994) Los griegos y lo irracional. Alianza, Madrid.
Étienne, Roland y Étienne, Françoise (1990) La Grèce antique: archéologie d’une découverte. Gallimard, París.
Fernández, Mar (en prensa) Entre dioses y héroes. Museo Nacional de Reproducciones Artísticas: historia de un éxodo (1877–2011). Ministerio de Educación, Cultura y Deporte, Madrid.
Haskell, Francis y Penny, Nicolas (1990) El arte y el gusto de la Antigu.edad. Alianza, Madrid.
Hellman, Marie-Christine (1991) Vrai ou faux? Falsifier, copier, imiter. Bibliotèque Nationale, París.
Holtzmann, Bernard (2010) La sculpture grecque. Le Livre de Poche, París.
Kurtz, Donna (2000) The Reception of Classical Art in Britain. An Oxford Story of Plaster Casts from the Antique. Archeopress, Oxford.
Lavagne, Henri y Queyrel, François (2000) Les moulages de sculptures antiques et l’histoire de l’archéologie. EHESS-Droz, París.
Laurens, Annie-France y Pomian, Krzystzof (1992) L’anticomanie. La collection d’antiquités aux 18e et 19e siècles. EHESS, París.
Marvin, Miranda (2008) The Language of the Muses: The dialogue between Greek and Roman Sculpture. Getty Publications, Los Ángeles.
Mélida, José (1915) Museo de Reproducciones Artísticas. Artes decorativas de la Antigüedad clásica. Madrid: Imprenta Hijos de Tello.
Pommier, Edouard (2003) Winckelmann, inventeur de l’histoire de l’art. Gallimard, París.
Pontiggia, Giovanni (1998) Contemporanei del futuro. Viaggio nei classici. Mondadori, Milán.
Rionnet, Florence (1996) L’atelier de moulage du Musée du Louvre. 1794–1928. RMN, París.
Saint-Clair, William (1983) Lord Elgin, l’homme qui s’empara des marbres du Parthénon. Macula, París.
Schwarz, Hille (1998) La cultura de la copia. Cátedra, Madrid.
Settis, Salvatore (editor) (1986) Memoria dell’antico nell’arte italiana. Einaudi, Turín.
Settis, Salvatore (1999) Laocoonte. Fama ed stile. Donzelli, Roma.
Settis, Salvatore (2004) Futuro del classico. Einaudi, Turín.
Warburg, Aby (2005) El renacimiento del paganismo. Alianza, Madrid.
Warburg, Aby (2010) «Conferencia sobre Rembrandt», Atlas Mnemosyne. Akal, Madrid: 173–178.
Wittkower, Rudolf (1984) La escultura: procesos y principios. Alianza, Madrid.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2013 Consejo Superior de Investigaciones Científicas (CSIC)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
© CSIC. Manuscripts published in both the printed and online versions of this Journal are the property of Consejo Superior de Investigaciones Científicas, and quoting this source is a requirement for any partial or full reproduction.All contents of this electronic edition, except where otherwise noted, are distributed under a “Creative Commons Attribution 4.0 International” (CC BY 4.0) License. You may read here the basic information and the legal text of the license. The indication of the CC BY 4.0 License must be expressly stated in this way when necessary.
Self-archiving in repositories, personal webpages or similar, of any version other than the published by the Editor, is not allowed.