The teaching of biological evolution in Mexican socialist textbooks in the 1930s

Authors

DOI:

https://doi.org/10.3989/chdj.2021.022

Keywords:

Evolution, Textbooks, Socialism, Mexico, Circulation of ideas, Enlightenment, Positivism

Abstract


This manuscript presents the genesis and development of the so-called “Mexican socialist” school system of the 1930s, whose leading stakeholder was President Lázaro Cárdenas. At the beginning of the socialist project, Mexico underwent the most politicized and controversial education reform in its modern history. Much has been said about this ambitious project of social change. However, a thorough exam is still needed, especially on how socialist values were globalized and appropriated in the Mexican scenario regarding the new State project of basic education. In this sense we are interested in how science was portrayed in Natural Sciences textbooks, especially focusing in biological evolution.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Argueta, A., Noguera, R. and Ruiz Gutiérrez, R. (2003) "La recepción del lysenkismo en México." Asclepio 55 (1), pp. 235-262. https://doi.org/10.3989/asclepio.2003.v55.i1.96

Barahona, A. (2009) "Introducción del darwinismo en México." Teorema, 28 (2), pp. 201-214. https://www.jstor.org/stable/43047583 [Accessed 22 Feb. 2019].

Barahona, A. (2010) "Ideas of Medical Doctors on Heredity in Mexico in the late 19th Century." In: A. Barahona, E. Suárez-Díaz and H.-J. Rheinberger, eds., The Heredity Hourglass. Genetics and Epigenetics, 1868-2000. Berlin: Max Planck Institute for the History of Science, pp. 47-58.

Bazant de Saldaña, M. (2000) La falange negra del proletariado intelectual: debates en torno a la gratuidad o remuneración de la educación superior, 1900-1910. Toluca, México: El Colegio Mexiquense.

Beltrán, E. (1945) "Datos y documentos para la historia de las ciencias naturales en México. II. Correspondencia de Alfredo Dugés con Alfonso L. Herrera (1888-1893)." Revista de la Sociedad Mexicana de Historia Natural, VI, pp. 99-106.

Beltrán, E., Jáuregui de Cervantes, A., and Cruz Arvea, R. (1990) Alfredo Dugès. Guanajuato: Imprenta del Estado de Guanajuato.

Bertomeu-Sánchez, J. R. (2015) "Beyond Borders in the History of Science Education." In: Th. Arabatzis, J. Renn, and A. Simões, eds., Relocating the History of Science. Dordrecht: Springer, pp. 159-173. https://doi.org/10.1007/978-3-319-14553-2_11

Bonnier, F. X. (1893) New lessons of Things. Paris: Le Socialiste.

Booth, G. C. (1939) "Socialist Secondary Education in Mexico." The School Review, 47(8), pp. 602-609. https://doi.org/10.1086/440421

Bowler, P. J. (1988) The Non-Darwinian Revolution. Baltimore: Johns Hopkins University Press.

Bowler, P. J. (2013) Darwin Deleted. Imagining a World without Darwin. Chicago: The University of Chicago Press. https://doi.org/10.7208/chicago/9780226009841.001.0001

Britton, J. A. (1973) "Urban Education and Social Change in the Mexican Revolution, 1931-40." Journal of Latin American Studies, 5 (2), pp. 233-245. https://doi.org/10.1017/S0022216X00007525

Britton, J. A. (1979) "Teacher Unionization and the Corporate State in Mexico, 1931-1945." Hispanic American Historical Review, 59 (4), pp. 674-690. https://doi.org/10.1215/00182168-59.4.674

Cardona, C. C., Mateos, I. L., and Orensanz, L. (2006) "Alfonso L. Herrera: controversia y debates durante el inicio de la biología en México." Historia mexicana, 55 (3), pp. 973-1013.

Carr B. (1991) "The Development of Comunism and Marxism in Mexico. A Historiographical Essay." In: R. Camp, Ch. Hale, and J. Vázquez, eds., Los intelectuales y el poder en México. México/Los Angeles: UCLA/El Colegio de México, pp. 377-397. https://doi.org/10.2307/j.ctv513805.23

Cheng, Y. (2009) Creating the new man From Enlightenment ideals to socialist realities. Honolulu: University of Hawaii Press. https://doi.org/10.21313/hawaii/9780824830748.001.0001

Córdova, A. (1972) La formación del poder político en México. México: Ediciones Era.

Cousin, V. (1853) Du vrai, du beau et du bien. Paris: Didier.

Cueva, M. L. (1996) La educación socialista en Sinaloa: 1934-1940. Tesis de Maestría. México: Facultad de Filosofía y Letras de la UNAM.

Dugès, A. (1878) Programa de un curso de zoología. Guanajuato: Imprenta del Estado de Guanajuato. https://doi.org/10.5962/bhl.title.41401

Dugès, A. (1884) Elementos de zoología. México: Secretaría de Fomento. https://doi.org/10.5962/bhl.title.141085

Gall, O. (2012) Trotsky en México y la vida política en tiempos de Lázaro Cárdenas (1937-1940). México: CEIICH, UNAM-Ediciones Itaca.

García Cantú, G. (1969) El Socialismo en México, siglo XIX. México: Ediciones Era.

Genovés, S. (1959) "Darwin y la Antropología." Revista de la Sociedad Mexicana de Historia Natural, 20, pp. 31-42.

Gilly, A. (1986) "Los dos socialismos mexicanos." Revista Nexos. Available at: https://www.nexos.com.mx/?p=4699 [Accessed 24 June, 2020]

Glick, T. F., ed. (1988) The Comparative Reception of Darwinism. Chicago: University of Chicago Press.

Guevara Niebla, G. (1985) La Educación Socialista en México (1934-1945). México: Consejo Nacional de Fomento Educativo.

Hale, C. A. (2002) La transformación del liberalismo en México a fines del siglo XIX. México: Fondo de Cultura Económica.

Hernández, J. S. (1898) Conferencias científicas a los niños. México: Libr. Madrileña de J. Buxo y Comp.

Hernández Laille, M. (2009) El darwinismo en la historia disciplinar de las ciencias naturales y en los manuales escolares de segunda enseñanza durante el último tercio del siglo XIX en España e Inglaterra. PhD Thesis. Madrid: Universidad Nacional de Educación a Distancia.

Herrera, A. L. (1904) Nociones de Biología. México: Secretaría de Fomento. https://doi.org/10.5962/bhl.title.125410

Horta, R. (2013) "Between the National and the Universal: Natural History Networks in Latin America in the Nineteenth and Twentieth Centuries." Isis, 104 (4), pp. 777-787. https://doi.org/10.1086/674944 PMid:24783494

Hull, D. (1988) Science as a Process. An Evolutionary Account of the Social and Conceptual Development of Science. Chicago: The University of Chicago Press. https://doi.org/10.7208/chicago/9780226360492.001.0001

Jáuregui, R. (1955) Naturaleza y ciencias. Libro 5to para 6to año. México: Editorial Patria.

Lerner, V. (1979) La educación socialista. México: El Colegio de México.

Liss, S. (1991) "Marxist Thinkers in Mexico: Each to His Own Revolution." In: R. Camp, Ch. Hale, and J. Vázquez, eds., Los intelectuales y el poder en México. México/Los Angeles: UCLA/ El Colegio de México, pp. 359-376. https://doi.org/10.2307/j.ctv513805.22

López-Beltrán, C. and García Deister, V. (2013) "Scientific approaches to the Mexican mestizo." História, Ciências, Saúde-Manguinhos, 20 (2), pp. 391-410. https://doi.org/10.1590/S0104-597020130002000002 PMid:23903910

Loyo E. (1991) "La difusión del marxismo y la educación socialista." In: A. Hernández, and M. Miño, eds., Cincuenta años de historia en México. México: El Colegio de México, vol. II, pp. 165-182.

Loyo, E. (2011) "La política educativa de los gobiernos posrevolucionarios, 1920-1940." In: SEP, noventa años, 1921-2011. México: INAH-CONACULTA, pp. 22-35.

Maldonado-Koerdell, M. (1959) "Linnaeus, Darwin y Wallace en la Bibliografia Mexicana de Ciencias Naturales. I. Primeras Referencias de sus Ideas en México." Revista de la Sociedad Mexicana de Historia Natural, 20 (1-4), pp. 28-63.

Martínez, M. (1928) Breves Apuntes de Zoología. México: Editorial Botas.

Montes de Oca Navas, E. (2007) "Education in Mexico: The official textbooks published during the administration of Lázaro Cárdenas, 1934-1940." Perfiles educativos, 29 (117), pp. 111-130. Available at: http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0185-26982007000300006&lng=es&tlng=en [Accessed 8 Nov. 2019].

Moreno de los Arcos, R. (1984) La polémica del darwinismo en México: siglo XIX. México: UNAM.

Moreno de los Arcos, R. (1988) Historia General de la Medicina en México. México: Academia Nacional de Medicina y Facultad de Medicina, UNAM.

Novoa, A. (2010) "Darwinism in Spanish America. Union and Diversity in José Rodó and José Vasconcelos." In: P. B. Sharp, ed., Darwin in Atlantic Cultures: Evolutionary Visions of Race, Gender, and Sexuality. New York: Taylor & Francis, pp. 237-259.

Ochoa, C. (2017) "La Introducción del Evolucionismo en México a través de los Libros de Texto de Biología: Dugès, Herrera, Ochoterena y la Revolución no-Darwiniana." In: E. Torrens, A. Barahona, eds., La Evolución Biológica en los Libros de Texto Mexicanos. México: UNAM / Centro de Estudios Filosóficos, Políticos y Sociales Vicente Lombardo Toledano, pp. 15-57.

Olesko, K. M. (2006) "Science Pedagogy as a Category of Historical Analysis: Past, Present and Future." Science & Education, 15 (2-3), pp. 863-880. https://doi.org/10.1007/s11191-005-2014-8

Paz Ruiz, V., and Hernández Martínez, M. L. (2017) "La biología en la secundaria de la escuela socialista en México (1934-1940)." Revista Biografía Escritos sobre la biología y su enseñanza, 10 (19), pp. 909-917. https://doi.org/10.17227/bio-grafia.extra2017-7255

Pérez Siller, J. (1998) "Historiografía general sobre México-Francia, 1920-1997." In: J. Pérez Siller, ed., México-Francia. Memoria de una sensibilidad común, siglos XIX-XX. México: BUAP-CEMCA, El Colegio de San Luis, pp. 21-85. https://doi.org/10.4000/books.cemca.4071

Puelles-Benítez, M., and Hernández-Laille, M. (2009) "El darwinismo en los manuales escolares de ciencias naturales de segunda enseñanza desde la publicación del Origen de las especies en España hasta finales del siglo XIX." Anuario de Historia de la Iglesia, 18, pp. 69-83. Available at: http://dadun.unav.edu/handle/10171/10182 [Accessed 4 Nov. 2019].

Quintanilla S. (1994) "La querella intelectual por la universidad mexicana: 1930-1937." Universidad Futura, 5 (15), pp. 48-59.

Quintanilla, S. (1996) "Los principios de la reforma educativa socialista: imposición, consenso y negociación." Revista Mexicana de Investigación Educativa, 1 (1). Available at: http://www.comie.org.mx/revista/v2018/rmie/index.php/nrmie/article/view/1087 [Accessed 13 Nov. 2019].

Quintanilla, S. and Vaughan, M. K. (1997) Escuela y sociedad en el periodo cardenista. México: Fondo de Cultura Económica.

Raby, D. L. (1976) "Mexican Political and Social Development since 1920." Canadian Journal of Latin American Studies, 1 (1), pp. 24-45. Available at: https://www.jstor.org/stable/41804413 [Accessed 15 Nov. 2019].

Raby, D. L. (1981) "La educación socialista en México." Cuadernos Políticos, 29, pp. 75-82. Available at: http://www.cuadernospoliticos.unam.mx/cuadernos/contenido/CP.29/29.8DavidRaby.pdf [Accessed 18 Nov. 2019].

Raby, D. L., and Donís, M. (1989) "Ideología y construcción del Estado: la función política de la educación rural en México: 1921-1935." Revista Mexicana de Sociología, 51 (2), pp. 305-320. Available at: https://www.jstor.org/stable/3540689 [Accessed 7 Nov. 2019]. https://doi.org/10.2307/3540689

Ruiz Gutiérrez, R. (1991) Positivismo y evolución: introducción del darwinismo en México. México: Limusa.

Ruiz Gutiérrez, R, Noguera Solano, R., and Rodríguez Caso, J. M. (2014) "Estudio comparativo sobre la recepción e introducción del darwinismo en Francia y México a finales del siglo XIX." In: M. A. Puig Samper, F. Orrego, R. Ruiz, and J. A. Uribe, eds., "Yammerschuner," Darwin y la darwinización en Europa y América Latina. España: Doce Calles, pp. 99-112.

Ruiz Gutiérrez, R., Noguera Solano, R., and Rodríguez Caso J. M. (2016) "The Ideology of the 'Survival of the Fittest' during the Porfiriato in Mexico." In: B. Lightman, ed., Global Spencerism: The Communication and Appropriation of a British Evolutionist. Leiden: Brill, pp. 149-172. https://doi.org/10.1163/9789004264007_009

SEP (1935) Memoria relativa al estado que guarda el ramo de educación pública. El 31 de agosto de 1935. Tomo II. Documentos SEP. México: SEP.

Skoog, G. (1969) "Topic of evolution in secondary school biology textbooks: 1900‐1977." Science education, 63 (5), pp. 621-640. https://doi.org/10.1002/sce.3730630507

Stack, D. (2003) The First Darwinian Left. Socialism and Darwinism, 1859-1914. Cheltenham: New Clarion Press.

Stern, A. M. (2003) "From Mestizophilia to Biotypology: Racialization and Science in Mexico, 1920-1960." In: N. P. Appelbaum, A. S. Macpherson, and K. A. Rosemblatt, eds. Race & Nation in Modern Latin America. Chapel Hill and London: The University of North Carolina Press, pp. 187-210.

Torrens, E., and Barahona, A. (2017) La evolución biológica en los libros de textos mexicanos. México: Universidad Nacional Autónoma de México, Facultad de Ciencias y el Centro de Estudios Filosóficos, Políticos y Sociales Vicente Lombardo Toledano.

Vaughan, M. K. (1997) Cultural politics in revolution: Teachers, peasants, and schools in Mexico, 1930-1940. Tucson: University of Arizona Press. https://doi.org/10.2307/j.ctv1d6q40z

Vázquez, J. Z. (1969) "La educación socialista de los años treinta." Historia Mexicana, 18(3), pp. 408-423. Available at: https://www.jstor.org/stable/25134762 [Accessed 7 Nov. 2019].

Vázquez, J. Z. (1975) Nacionalismo y educación en México. México: El Colegio de México.

Vicedo, M., ed. (2012) "Textbooks in the sciences." Isis, 103 (1), pp. 83-139. Available at: https://www.journals.uchicago.edu/toc/isis/2012/103/1 [Accessed 9 Nov. 2019]. https://doi.org/10.1086/664979 PMid:22655339

Ziga, F. (1988) "Bibliografía pedagógica: libros de texto para enseñanza primaria: 1850-1970: VII y VIII. Libros de Ciencias Naturales. Lecciones y Nociones de Cosas." Boletín del Instituto de Investigaciones Bibliográficas, Segunda época, núm. 2, pp. 363-407. Available at: http://publicaciones.iib.unam.mx/index.php/boletin/article/view/457 [Accessed 7 Nov. 2019].

Zorrilla Arena, S. (1988) 50 años de política social en México. De Lázaro Cárdenas a Miguel de la Madrid. México: Limusa.

Published

2021-10-20

How to Cite

Torrens Rojas, E. ., Rodríguez Caso, J. M. ., & Barahona Echeverría, A. R. . (2021). The teaching of biological evolution in Mexican socialist textbooks in the 1930s. Culture &Amp; History Digital Journal, 10(2), e022. https://doi.org/10.3989/chdj.2021.022

Issue

Section

Articles

Funding data

Consejo Nacional de Ciencia y Tecnología
Grant numbers CB-2018/A1-S-8786