The image of Spain as a tourist destination through audiovisual productions. The case of Zindagi Na Milegi Dobara (Zoya Akthar, 2011)

Authors

DOI:

https://doi.org/10.3989/chdj.2022.026

Keywords:

Geographical imaginaries, Tourism, Cinema, Bollywood, India, Road movie

Abstract


This article studies the tourist image of Spain projected by the Bollywood film Zindagi Na Milegi Dobara, directed by Zoya Akhtar. Released in 2011, the film is a paradigmatic example of tourism promotion of the Spanish territory by foreign audiovisual media, that identifies the country as a destination with a wide tourist offer characterized by important cultural, landscape, artistic, and gastronomic attractions. The text is divided into two sections. In the first, the tourist implications of audiovisual productions are analysed in general terms and, more specifically, the economic impact and marketing activities, as well as the shaping of geographical imaginaries, derived from film screenings. Later, this conceptual framework is applied to the specific case of Zindagi Na Milegi Dobara, explaining the possible correlation between its premiere and the increase in Indian visitors to Spain within the framework of the I need Spain campaign (2010-2016). Next, the film is studied as a road movie that promotes experiential tourism and generates specific geo-touristic imaginaries through landscape beauty, neo-romantic exoticism, and gender stereotypes.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Aertsen, V. U. (2011) "El cine como inductor del turismo. La experiencia turística en Vicky, Cristina, Barcelona". Razón y palabra, 16 (77).

Aguilar, P. (2010) "La representación de las mujeres en las películas españolas: un análisis de contenido". En: F. Arranz, dir., Cine y género en España: Una investigación empírica (Feminismos). Madrid: Cátedra, pp. 211-274.

Araújo Vila, N. y Fraiz Brea, J. A. (2011) "From Brand Placement to Tourism Product Placement. Fiction Series as Promotional Support of Spanish Tourism Destinations". Enlighting Tourism: A pathmaking Journal, 1 (2), pp. 114-136.

Beeton, S. (2005) Film-induced tourism. Buffalo: Channel View Publications. https://doi.org/10.21832/9781845410162

Bernabéu López, A. y Rocamora Abellán, R. (2010) "De 'Spain is different' a 'I need Spain'. La función apelativa en campañas turísticas españolas". Gran Tour: Revista de Investigaciones Turísticas, 2, pp. 83-100.

Burgess, J. y Gold, J. R., eds. (2017 [1985]) Geography, the Media, and Popular Culture. London: Routledge.

Centeno Martín, M. P. (2017) "Del viaje del turista al viaje del héroe. Mímesis cinematográfica del discurso turístico japonés sobre España. El caso de Andarushia (2011)". Mirai. Estudios Japoneses, 1, pp. 93-111. https://doi.org/10.5209/MIRA.57104

Cohan, S. y Hark, I. R., eds. (1997) The road movie book. London: Routledge.

Corbacho, J. M., Valderama, M. y García, S. (2014) "La imagen de la Marca España en las redes a través de su campaña 'I need Spain'". Historia y comunicación social, 19, pp. 501-512. https://doi.org/10.5209/rev_HICS.2014.v19.44980

Correa, J. (2006) "El Road Movie: Elementos para la definición de un género cinematográfico". Cuadernos de Música, Artes Visuales y Artes Escénicas, 2 (2), pp. 270-301.

Dastidar, S. G. y Elliott, C. (2020) "The Indian film industry in a changing international market". Journal of Cultural Economics, 44, pp. 97-116. https://doi.org/10.1007/s10824-019-09351-6

Del Rey Reguillo, A. (2007) "Introducción". En: A. Del Rey Reguillo, ed., Cine, imaginario y turismo: estrategias de seducción. Valencia: Tirant Lo Blanch, pp. 9-31.

Driver, F. (2005) "Imaginative geographies". En: P. Cloke, P. Crang y M. Goodwin, eds., Introducing Human Geographies. London: Hodder Arnold, pp. 144-155.

Ejarque, J. (2005) Destinos turísticos de éxito. Diseño, creación, gestión y marketing. Madrid: Ediciones Pirámide.

Faraldo, J. M. y Rodríguez-López, C. (2013) Introducción a la historia del turismo. Madrid: Alianza Editorial.

Fuentes Vega, A. (2017) Bienvenido, Mr. Turismo: Cultura visual del "boom" en España. Madrid: Cátedra.

Galí, N. y Donaire, J. A. (2003). "La imagen a priori de los destinos turísticos monumentales: el caso de Girona". Papers de Turisme, 23, pp. 78-97.

Gámir Orueta, A. y Manuel Valdés, C. (2007) "Cine y Geografía: espacio geográfico, paisaje y territorio en las producciones cinematográficas". Boletín de la AGE, 45, pp. 157-190.

García Gómez, F. y Pavés, G. M. (2014) Ciudades de cine. Madrid: Cátedra.

González Conde, A., Araújo Vila, N. y Rodríguez Campo, L. (2015) "Turismo cinematográfico: La conquista online de nuevos mercados". ROTUR, Revista de Ocio y Turismo, 9, pp. 17-34. https://doi.org/10.17979/rotur.2015.9.1.1337

González Vázquez, E. y Araújo Vila, N. (2018) "Promoción de destinos turísticos a través de las series audiovisuales. El caso de Juego de Tronos". Perspectiva Empresarial, 5 (2), pp. 63-82. https://doi.org/10.16967/rpe.v5n2a5

Hellín Ortuño, P. A. y Martínez Puche, S. (2009) "Marca turística y movie maps. Identidad, cine y publicidad como producto de consumo". Signos do Consumo, 1 (2), pp. 142-158. https://doi.org/10.11606/issn.1984-5057.v1i2p142-158

Hellmann, C. y Weber-Hof, C. (2006) On location: cities of the world in film. München: CJ Bucher.

Hudson, S. y Ritchie, J. B. (2006) "Promoting destinations via film tourism: An empirical identification of supporting marketing initiatives". Journal of travel research, 44 (4), pp. 387-396. https://doi.org/10.1177/0047287506286720

Igartua, J. J. y Páez, D. (1998) "Validez y fiabilidad de una escala de empatía e identificación con los personajes". Psicothema, 10 (2), pp. 423-436.

Instituto de Estudios Turísticos (2012) Informe anual 2011 Frontur-Egatur.

Instituto de Estudios Turísticos (2013) Informe anual 2012 Frontur-Egatur.

Kim, H. y Richardson, S. L. (2003) "Motion Picture Impacts on Destination Images". Annals of Tourism Research, 30 (1), pp. 216-237. https://doi.org/10.1016/S0160-7383(02)00062-2

Laguarda, P. (2006) "Cine y estudios de género: Imagen, representación e ideología. Notas para un abordaje crítico". La aljaba, 10, pp. 141-156.

Lucena Giraldo, M. (2016) "No más piedras sobre nuestro propio tejado. La normalización de la imagen de España". En: J. Varela Ortega, F. R. Lafuente, y A. Donofrio, eds., La mirada del otro. La imagen de España, ayer y hoy. Madrid: Fórcola Ediciones, Fundación José Ortega y Gasset-Gregorio Marañón, pp. 109-117.

MacCannell, D. (1973) "Staged Authenticity: On Arrangements of Social Space in Tourist Settings". The American Journal of Sociology, 79 (3), pp. 589-603. https://doi.org/10.1086/225585

MacCannell, D. (2016) "Saliendo del camino trillado - O cómo me hice investigador en turismo". Via. Tourism Review, 9. https://doi.org/10.4000/viatourism.308

MacCannell, D. (2017 [1976]) El turista. Una nueva teoría de la clase ociosa. Barcelona: Melusina.

Mariottini, L. (2012) "I need Spain. Análisis pragmático de la campaña de promoción turística 2010". Pasos. Revista de Turismo y Patrimonio Cultural, 10 (4), pp. 105-113. https://doi.org/10.25145/j.pasos.2012.10.057

Martín, H. (2017) "'La La Land' is the latest movie to push L.A. tourism". Los Angeles Times, 30 de marzo.

Mazón Martínez, T. (2001) Sociología del Turismo. Madrid: Centro de Estudios Ramón Areces.

Méndiz Noguero, A. (2014) "Estrategias de «city placement» (emplazamiento de ciudades en el cine) en la promoción del turismo español. El caso de Zindagi Na Milegi Dobara (Sólo se vive una vez, 2011)". Pensar la Publicidad, 8 (2), pp. 215-232. https://doi.org/10.5209/rev_PEPU.2014.v8.n2.50734

Mestre, R., del Rey, A. y Stanishevski, K. (2008) "The image of Spain as tourist destination built through fictional cinema". Journal of Travel & Tourism Marketing, 24 (2-3), pp. 185-194. https://doi.org/10.1080/10548400802092718

Moreno Garrido, A. (2007) Historia del turismo en España en el siglo XX. Madrid: Síntesis.

Núñez Florencio, R. (2001) Sol y sangre. La imagen de España en el mundo. Madrid: Espasa-Calpe.

Núñez Florencio, R. (2016) "Living nations, dying nations. De la decadencia a la degeneración (1870-1900)". En: J. Varela Ortega, F. R. Lafuente y A. Donofrio, eds., La mirada del otro. La imagen de España, ayer y hoy. Madrid: Fórcola Ediciones, Fundación José Ortega y Gasset-Gregorio Marañón, pp. 45-66.

Pascual Fernández, A. (2016) "Sobre el mito del amor romántico. Amores cinematográficos y educación". Dedica. Revista de Educação e Humanidades, 10, pp. 63-78. https://doi.org/10.30827/dreh.v0i10.6850

Quintero Venegas, G. J. y López López, A. (2018) "Tauromaquia y turismo oscuro en México: las corridas de toros como prácticas no éticas". Teoría y Praxis, 24, pp. 197-228.

Ramón Gabriel, M. y García Álvarez, J. (2016) "Fotografía, turismo e identidad nacional en el primer franquismo (1939-1959): Rafael Calleja y la Apología Turística de España". Cuadernos de Turismo, 38, pp. 389-414. https://doi.org/10.6018/turismo.38.1491

Ramón Gabriel, M. y García Álvarez, J. (2019) "La imagen de España en National Geographic Traveler (1984-2015)". Estudios Geográficos, 80 (287), e016. https://doi.org/10.3989/estgeogr.201933.013

Riley, R., Baker, D. y Van Doren, C. S. (1998) "Movie induced tourism". Annals of tourism research, 25 (4), pp. 919-935. https://doi.org/10.1016/S0160-7383(98)00045-0

Riley, R. W. y Van Doren, C. S. (1992) "Movies as tourism promotion: A 'pull' factor in a 'push' location". Tourism management, 13 (3), pp. 267-274. https://doi.org/10.1016/0261-5177(92)90098-R

Rodríguez Campo, L. (2010) El cine como estrategia promocional y de definición de producto turístico. Evaluación de su impacto en la imagen percibida del destino. Tesis doctoral. Universidad de Vigo.

Said, E. (2015 [1978]) Orientalismo. Barcelona: Debolsillo.

Sánchez Corrales, C. (2017) Los 5 pasos del turismo experiencial: Cómo la industria de la felicidad enamora al viajero del siglo XXI. Madrid: LID.

Schwartz, J. y Ryan, J., eds. (2003) Picturing place. Photography and the geographical imagination. London: I. B. Tauris.

Thimm, T. (2013) "Geografías imaginarias en los medios de comunicación clásicos y nuevos sobre viajes. La construcción de la realidad de los intermediarios turísticos tomando Sevilla como ejemplo". Via. Tourism Review, 3. https://doi.org/10.4000/viatourism.1050

Urry, J. (2011) The Tourist Gaze 3.0. Los Angeles: SAGE. https://doi.org/10.4135/9781446251904

Val Cubero, A. (2012) "Bollywood, de viaje por España". Secuencias, 36, pp. 63-79.

Vega, C. (2011) Lógicas turísticas de la fotografía. Madrid: Cátedra.

Vélez García, V. L. (2017) "Género y cultura en el cine: España en India, Bangladés en España". En: J. C. Suárez, L. A. Guadarrama, J. Valero y P. Panarese, eds., La desigualdad de género invisibilizada en la comunicación: aportaciones al III Congreso Internacional de Comunicación y Género y al I Congreso Internacional de Micromachismo en la comunicación. Madrid: Dykinson, pp. 23-24.

Published

2022-11-16

How to Cite

Ramón Gabriel, M. . (2022). The image of Spain as a tourist destination through audiovisual productions. The case of Zindagi Na Milegi Dobara (Zoya Akthar, 2011). Culture &Amp; History Digital Journal, 11(2), e026. https://doi.org/10.3989/chdj.2022.026

Issue

Section

Articles