Invisible Authorities and Visible Authorizations in “Rompecabezas” by Natalia Smirnoff

Authors

  • Laurence H. Mullaly Université Michel de Montaigne Bordeaux 3, Bordeaux

DOI:

https://doi.org/10.3989/chdj.2013.019

Keywords:

Argentinian cinema, Gender Studies, Identity, Feminism, Natalia Smirnoff

Abstract


In the Argentinian cinema of the end of the 90’s and beginning of the 21st century, the representations of femininity and masculinity have become richer thanks to alternative visions, most frequently proposed by female directors. Natalia Smirnoff’s film Rompecabezas (Puzzle) is a perfect example. It tells the story of an ordinary woman whose psychosexual awakening shakes up the invisible forces that had dictated her life up to that point. Rompecabezas explores the everlasting effect and influence on the patriarchal structures in constructing identity. The aim of this work, rooted in a gender perspective, is to study in what way both hierarchy and symbolic systems operate and to what extent Natalia Smirnoff provides us with a powerful (re)vision of transformation for women.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Aumont, Jacques (1992) Du visage au cinéma. Editions de l'Etoile, Paris.

Beauvoir de, Simone (1981) El segundo sexo. En Obras completas, tomo III. Traducido por García Puente, J. Aguilar, Madrid.

Burch, Noel (2007) De la beauté des latrines, Pour réhabiliter le sens au cinema. L'Harmattan, Paris.

Connell, Robert (1997) "La organización social de la masculinidad". En Masculinidades: Poder y crisis, editado por Valdés, Teresa y Olavarría, José. ISIS Internacional, Santiago, pp. 31–48.

De Lauretis, Teresa (1992) Alicia ya no. Feminismo, Semiótica, Cine. Traducido por Iglesias Recuero, Silvia. Cátedra, Madrid.

Domínguez, Nora (1995) "Entre madres y putas". En El arte entre lo público y lo privado. Centro Argentino de Investigadores de Artes (CAÍA), Buenos Aires, pp. 537–547.

Faur, Leonor (2007) "Masculinidades". En Diccionario de estudios de género y feminismos, editado por Gamba, S.B. Editorial Biblos, Buenos Aires, pp. 205–207.

Kuhn, Annette (1994) Women's pictures, Feminism and cinema. 2nd edition, Verso, New York.

Laqueur, Thomas (1994) La construcción del sexo. Cuerpo y género desde los griegos hasta Freud. Traducido por Ortiz Gómez, Teresa. Ediciones Cátedra, Madrid.

Löwy, Ilana (2006) L'emprise du genre, masculinité, féminité, inégalité. La Dispute, Paris.

Mulvey, Laura (1975) "Visual Pleasure in Narrative Cinema", Screen 16, 3: 6–18. http://dx.doi.org/10.1093/screen/16.3.6

Vega Centeno, Imelda (2003) "Imaginario femenino y tradición (Tema Central)". En Ecuador Debate. La Construcción de lo femenino, 59: 65–78. http://hdl.handle.net/10469/4435 [consultado 16/abril/2013]

Published

2013-06-30

How to Cite

Mullaly, L. H. (2013). Invisible Authorities and Visible Authorizations in “Rompecabezas” by Natalia Smirnoff. Culture &Amp; History Digital Journal, 2(1), e019. https://doi.org/10.3989/chdj.2013.019

Issue

Section

Dossier