Public Celebrations, the Other, and Emotional Responses. New approaches to the Iberian Royal entries in the Middle Ages and the Early Modern Period

Authors

DOI:

https://doi.org/10.3989/chdj.2022.018

Keywords:

Urban celebrations, Otherness, Monarchy, History of emotions, Soundscapes, Iconography, Methodology

Abstract


Traditionally, when dealing with the study of urban celebrations in the Middle and Early Modern periods, historiography has accepted the concept of Gesamtkunstwerk to point out the magnificence and diversity of artistic expressions that were part of these ephemeral events. Without totally opposing this idea, reinforced by methodological currents such as the history of emotions, this paper aims to reflect on the concept of urban celebrations. We will provide new perspectives in the study of these performances, especially their short-lived nature, which prevented the people from having access to all the acts and messages that involved these events. To this end, we propose a new approach to documentary and literary sources, from the point of view of the analysis of the Muslim other. We study its visual representation as well as its role as a spectator and active participant, especially as a dancer or musician. This allows us to present a new methodological framework using Valencia as a case study.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Acidini Luchinat, C. (2000) "La oscura pléyade." In: Glorias efímeras. Las exequias florentinas por Felipe II y Margarita de Austria. Valladolid: Sociedad Estatal para la Conmemoración de los Centenarios de Felipe II y Carlos V, pp. 21-26.

Aguilar, G. (1910) Fiestas nupciales que la ciudad y reino de Valencia han hecho al casamiento del rey don Felipe III con doña Margarita de Austria. Edición a cargo de Francisco Carreres. Valencia: Imprenta de M. Palau.

Aparici Martí, J. and Aparici Martí, J. (2008) "Els Músics en la festa medieval. Vila real de 1348 a 1500." Boletín de la Sociedad Castellonense de Cultura, LXXXIV, 1-2, pp. 89-165.

Bartra, R. and Pedraza, P. (2004) El Salvaje Europeo. Valencia: Fundación Bancaja.

Bejarano, C. (2009) "Ecos de una Ciudad en Fiestas." In: M. F. Fernández, ed., Testigo del Tiempo, Memoria del Universo, Málaga: Ediciones Rubeo, pp. 208-222.

Benítez Sánchez-Blanco, R. (2001) Heróicas decisiones. La monarquía Católica y los moriscos valencianos. Valencia: Institució Alfons El Magnànim.

Bonet Correa, A. (1990) Fiesta, poder y arquitectura. Aproximaciones al barroco español. Madrid: Akal.

Burke, P. (2005) "Is there a Cultural History of the Emotions?" In: P. Gouk and H. Hills, Helen, eds., Representing Emotions. New Connections in the Histories of Art, Music and Medicine. Aldershot: Ashgate, pp. 35-48. https://doi.org/10.4324/9781315244471-2

Calahorra, P. (1977) Música en Zaragoza. Siglos XVI-XVII. 2. Polifonistas y ministriles. Zaragoza: Institución Fernando el Católico.

Cámara, A. (1998) "La fiesta de corte y el arte efímero de la Monarquía entre Felipe II y Felipe III." In: L. A. Ribot and F. Belenguer, eds., Las sociedades ibéricas y el mar a finales del siglo XVI. Lisboa: Sociedad Estatal Lisboa'98, pp. 67-90.

Canova-Green, M.C. (2013) "Lepanto Revisited: Water-fights and the Turkish Threat in Early Modern Europe (1571-1656)." In: M. Shewring and L. Briggs, eds., Waterborne Pageants and Festivities in the Renaissance. Essays in Honour of J. R. Mulryne. Farnham: Ashgate, pp. 177-198.

Carande, R. (1990) Mal-Lara y Lepanto. Sevilla: Caja San Fernando.

Cárcel Ortí, M. M. and García Marsilla, J. V. (2013) Documents de la pintura valenciana medieval i moderna IV: Llibre de l'entrada de Ferran d'Antequera. València: Universitat de València.

Cardaillac, Y. (1999) "Le maure, morisque et turc dans les 'dances' et les fêtes en Espagne." In: A. Temimi, ed., Images des morisques dans la litterature et les arts. Zaghouan: Fondation Temimi pour la Recherche Scientifique et l'information, pp. 83-98.

Carrasco Ferrer, M. (2000) "Carlos V en Roma. El triunfo de un nuevo Escipión." In: F. Checa, ed., Carolus. Madrid: SECC, pp. 80-101.

Carrasco Urgoiti, M. S. (1996) El moro retador y el moro amigo. Estudios sobre fiestas y comedias de moros y cristianos. Granada: Universidad de Granada.

Carrasco Urgoiti, M. S. (2003) "La escenificación del triunfo del cristiano en la comedia." In: M. Albert-Llorca and J. A. González Alcantud, eds., Moros y cristianos. Representaciones del otro en las fiestas del Mediterráneo Occidental. Granada: Diputación de Granada, pp. 25-44.

Carreras, J. J. (2000) "La música de las entradas reales." In: L. Robledo, ed., Aspectos de la cultura musical en la Corte de Felipe II. Madrid: Alpuerto, pp. 273- 287.

Carreres Zacarés, S. (1926) Ensayo de una bibliografía de libros de fiestas celebradas en Valencia y su Antiguo Reino. Valencia: Imprenta Hijo de F. Vives Mora.

Carreres Zacarés, S. (1935) Libre de memories de diversos sucesos e fets memorables e de coses senyalades de la ciutat e regne de Valencia (1308-1664). Valencia: Acción Bibliográfica Valenciana.

Casey, J. (2001) "Patriotismo en Valencia durante la Edad Moderna." In: R. L. Kagan and G. Parker, eds., España, Europa y el mundo Atlántico. Homenaje a John H.Elliott. Madrid: Marcial Pons, pp. 251-278.

Checa, F. (1987) Carlos V y la imagen del héroe en el Renacimiento. Madrid: Taurus.

Checa, F. (1992) Felipe II. Mecenas de las artes. Madrid: Nerea.

Checa, F. (1999) Carlos V. La imagen del poder en el Renacimiento. Madrid: El Viso.

Christian, W. A. Jr. (1982) "Provoked Religious Weeping in Early Modern Spain." In: J. Davis, ed., Religious Organization and Religious Experience. London: Academic Press, pp. 97-114.

Cisneros Coarasa, J. (1986) Actos comunes de los Jurados, Capítulo y Consejo de la ciudad de Zaragoza, vol. I, (1440-1496). Zaragoza: Institución Fernando el Católico.

Cock, H. (1876) Relación del Viaje hecho por Felipe II en 1585, á Zaragoza, Barcelona y Valencia. Madrid: Impreta de Aribau.

Cordero de Ciria, E. (1999) "Importancia de la fiesta pública y las relaciones en la divulgación de la cultura emblemática." In: F. Bores and S. López Poza, eds., La fiesta. Actas del II seminario de Relaciones de Sucesos. Ferrol: Sociedad de Cultura Valle Inclán, pp. 67-76.

Corrigan, J. (2004) Religion and Emotion. Approaches and Interpretations. Oxford: Oxford University Press.

Cortés García, M. (1996) "La mujer y la música en la sociedad arabo-musulmana y su proyección en la cristiana medieval." Música Oral del Sur, II, pp. 193-206.

Davies, D. J. and Warne, N.A. (2013) Emotions and Religious Dynamics. Farnham: Ashgate.

Delumeau, J. (1978) "Les agents de Satan: Idolàtres et musulmans." In: J. Delumeau, ed., La Peur en Occident (XIVe-XVIIIe siècles). Una cité assiégée. París: Fayard.

Deswarte-Rosa, S. (1988). "L'expedition de Tunis (1535): Images, Interpretations, Répercussions Culturelles." In: B. Benassar and R. Sauzet, eds., Chrétiens et Musulmans à la Renaissance. Paris: Honoré Champion Éditeur.

Esquerdo, J. (1599) Tratado copioso y verdadero de la determinación del gran Monarcha Phelipe II para el casamiento del III con la Serenissima Margarita de Austria: y entradas de sus Magestades y Grandes por su orden en esta ciudad de Valencia: con libreas, galas y fiestas que se hicieron. Valencia: Molino de Rovella.

Ferrer Valls, T. (1991). La práctica escénica cortesana: de la época del Emperador a la de Felipe II. Londres: Tamesis Books Limited and Institució Valenciana d'Estudis i Investigació.

Ferrer Valls, T. (1993). Nobleza y espectáculo teatral (1535-1622). Valencia: Servei de Publicacions de la Universitat de València.

Ferrer Valls, T. (2000). "Las fiestas públicas en la monarquía de Felipe II y Felipe III." In: Glorias efímeras. Las exequias florentinas por Felipe II y Margarita de Austria. Valladolid: Sociedad Estatal para la Conmemoración de los Centenarios de Felipe II y Carlos V, pp. 43-52.

Franco Llopis, B. (2017) "Images of Islam in the Ephemeral Spanish Art: a first approach." Capitale Culturale, 6 pp. 87-116.

Franco Llopis, B. and García García, F. (2019) "Confronting Islam: Images of Warfare and Courtly Displays in Late Medieval and Early Modern Spain." In: B. Franco Llopis and A. Urquízar, eds., Jews and Muslims Made Visible in Christian Iberia and Beyond, Fourteenth to Eighteenth Centuries. Leiden: Brill, pp. 235-265. https://doi.org/10.1163/9789004395701_012

Franco Llopis, B. and Moreno Díaz del Campo, F. J. (2019) Pintando al converso. La imagen del morisco en la península ibérica (1492-1614). Madrid: Cátedra.

Furió, A. and García-Oliver, F. (2011) Llibre d'establiments i ordenacions de la ciutat de València. València: Universitat de València.

Gallego Burín, A. and Gamir Sandoval, A. (1996) Los moriscos del Reino de Granada, según el sínodo de Guadix de 1554. Granada: Universidad de Granada.

García Bernal, J. J. (2006) El Fasto Público en la España de los Austrias. Sevilla: Publicaciones de la Universidad de Sevilla.

García Bernal, J. J. (2007) "Velas y estandartes: imágenes festivas de la Batalla de Lepanto." Revista científica de Información y comunicación, 4, pp. 172-211.

García Mercadal, J. (1999) Viajes de extranjeros por España y Portugal: desde los tiempos más remotos hasta comienzos del siglo XX. Valladolid: Junta de Castilla y León.

Gauna, F. (1926) [1598] Relación de las Fiestas celebradas en Valencia con motivo del casamiento de Felipe III. S. Carreres Zacarés, ed., Valencia: Acción Bibliográfica Valenciana.

Goda, K. (2011) "Buda Festiva: Urban Society and Processional Culture in a Medieval City." Czech and Slovak Journal of Humanities, 2, pp. 58-79.

Gómez García, P. (1990) "Hipótesis sobre la estructura y función de las fiestas." In: P. Cordoba and J. P. Étienvre, eds., La fiesta, la ceremonia, el rito. Granada-Madrid: Casa de Velázquez-Universidad de Granada, pp. 51-62.

Gómez Muntané, M. (2001) La música medieval en España. Kassel: Reichenberger.

Gómez-Salvago Sánchez, M. (1998) Fastos de una boda real en la Sevilla del Quinientos. Estudio y Documentos. Sevilla: Universidad de Sevilla.

Gouk, P. and Hills, H. (2005) "Towards Histories of Emotions." In: P. Gouk and H. Hills, eds., Representing Emotions. New Connections in the Histories of Art, Music and Medicine. Aldershot: Ashgate, pp. 15-34. https://doi.org/10.4324/9781315244471-1

Handelman, D. (1990) Models and Mirrorrs. Towards an anthropology of public events. Cambridge: Cambridge University Press.

Harris, M. (1997) "A Catalan Corpus Christi Play: The Martyrdom of St. Sebastian with the Hobby Horses and the Turks." Comparative Drama, 31 (2), pp. 224-247. https://doi.org/10.1353/cdr.1997.0013

Knighton, T. and Morte García, C. (1999) "Ferdinand of Aragon's entry into Valladolid in 1513: the triumph of a Christian King." Early Music History, 18, pp. 119-163. https://doi.org/10.1017/S0261127900001856

Kreitner, K. (1990) Music and Civic Ceremony in Late Fifteenth Century Barcelona. Durham: Duke University.

Irigoyen-García, J. (2017) "Moors Dressed as Moors." Clothing, Social Distinction, and Ethnicity in Early Modern Iberia. Toronto: University of Toronto Press. https://doi.org/10.3138/9781487513580

Jacquot, J. (1975) "Panorama des Fêtes et Céremonies du Règne. Evolution de Thémes et des styles." In: J. Jacquot, ed., Les Fêtes de la Renaissance. Paris: Editions du Centre National de la Recherche Scientifique, pp. 429-430.

Jordan, J. (2004) Imagined Lepanto: Turks, Mapbooks, Intrigue and Spectacular in the Sixteenth Century Construction of 1571. PhD. Dissertation. University of California.

Juliana Colomer, D. (2017) Fiesta y urbanismo. Valencia en los siglos XVI y XVII. PhD. Dissertation. Universitat de València.

Lopes Don, P. (2000) The politics of Spectacle: Royal Festivals at the Spanish Habsburg Court. 1528-1649. PhD. Dissertation. University of California.

López, R. J. (1999) "Ceremonia y poder en el Antiguo Régimen. Algunas reflexiones sobre fuentes y perspectivas de análisis." In: A. González Enciso, and J. M. Usunáriz Garayoa, eds., Imagen del rey, imagen de los reinos. Las ceremonias públicas en la España Moderna (1500-1814). Pamplona: Eunsa, pp. 35-54.

Lleó Cañal, V. (1979) Nueva Roma: mitología y humanismo en el Renacimiento sevillano. Sevilla: Diputación Provincial de Sevilla.

Martínez Hernández, S. (2009) "Cultura festiva y poder en la Monarquía Hispánica y su mundo: convergencias historiográficas y perspectivas de análisis." Studia Historica. Historia Moderna, 31. pp. 127-152.

Massip Bonet, F. (2003) La Monarquía en Escena. Madrid: Comunidad de Madrid.

Merle, A. (2004) "Les Espagnols et le monde ottoman jeux de construction (XVIe-XVIIe siècles)." In: J. Soubeyroux, ed., Rencontres et construction des identités (Espagne et Amérique latine). Saint-Étienne: Pulications de l'Université de Saint-Étienne, pp. 11-21.

Mínguez, V. (1999) "Porque se sepa la verdad en el siglo venidero. Confusiones, exageraciones y omisiones en las relaciones festivas valencianas." In: F. Bores, S. López Poza, eds., La fiesta. Actas del II seminario de Relaciones de Sucesos. Ferrol: Sociedad de Cultura Valle Inclán, pp. 247-258.

Mínguez, V., González Tornel, P. and Rodríguez Moya, I. (2010) La fiesta barroca. El Reino de Valencia (1599-1802). Triunfos barrocos. Castelló: Universitat Jaume I.

Miralles, M. (2011) Crònica i dietari del capellà d'Alfons el Magnànim, M. Rodrigo Lizondo, ed., Valencia: Publicacions de la Universitat de València.

Monteagudo Robledo, M. P. (1995) Espectáculo del poder. Fiestas reales en la Valencia moderna. Valencia: Ayuntamiento de Valencia.

Montes R. (2011) Las fiestas de Moros y Cristianos de Murcia. Raíces históricas medievales. Murcia: Federación de Moros y Cristianos.

Morales, A. J. (1998) "Glorias y honras de Carlos V en Sevilla." In: E. E. Rosenthal, ed., Arquitectura imperial. Granada: Universidad de Granada, pp. 137-158.

Nirenberg, D. (1996) Communities of Violence: Persecution of Minorities in the Middle Ages. Princeton: Princeton University Press.

Oleza, J. (1990) "Las transformaciones del fasto medieval." In: L. Quirante, ed., Teatro y espectáculo en la Edad Media. Actas Festival d'Elx. Alicante: Instituto de Cultura Juan Gil Albert, pp. 47-64.

Olivares Torres, E. (2016) L'Ideal d'evangelització guerrera. Iconografia dels cavallers sants. PhD Dissertation, Universitat de València.

Ortí, M. A. (2005) Siglo Qvarto de la Conqvista de Valencia. Valencia: Iuan Bautista Marçal.

Pedraza, P. (1982) Barroco efímero en Valencia. Valencia: Ayuntamiento de Valencia.

Pérez. L. (1990) "Juglares y ministriles en la procesión del Corpus de Daroca en los siglos XV y XVI." Nassarre, Revista Aragonesa de Musicología, VI, pp. 85-177.

Pizarro Gómez F. J. (1991) "La entrada triunfal y la ciudad en los siglos XVI y XVII." Espacio, tiempo y forma. Serie VII, 4, pp. 121-134. https://doi.org/10.5944/etfvii.4.1991.2181

Pizarro Gómez, F. J. (1999) Arte y espectáculo en los viajes de Felipe II. Madrid: Ediciones Encuentro.

Portús, J. (1993) "Religión, poesía e imagen en el Siglo de Oro." In: J. M. Díez Borque, ed., Verso e imagen. Del Barroco al Siglo de las Luces. Madrid: Comunidad de Madrid, pp. 311-326.

Portús, J. (2009) "Expresión y emociones en la pintura española del siglo de oro." In: M. Tausiet and J. Amelang, eds., Accidentes del alma. Las emociones en la edad moderna. Madrid: Abada Editores, pp. 283-305.

Poutrin, I. (2015) "Éradication ou conversion forcée? Les expulsions ibériques en débat au XVIe siècle." In: I. Poutrin and A. Tallon, eds., Les expulsions de minorités religieuses dans l'Europe des XIIIe-XVIIe siècles. París: Editions Bière, pp. 45-67 .

Raventós, J. (2006) Manifestacions musicals a Barcelona a través de la festa: les entrades reials (segles XV-XVIII). PhD. Dissertation. Universitat de Girona.

Reynolds D. F. (2009) "Music in Medieval Iberia: Contact, Influence and Hybridization" Medieval Encounters, 15, pp. 236-255. https://doi.org/10.1163/157006709X458846

Río Barredo, M. J. (2000) Madrid Urbs Regia. La capital ceremonial de la Monarquía Católica. Madrid: Marcial Pons.

Rodríguez, I. and Mínguez, V. (2013) Himeneo en la Corte. Poder, representación y ceremonial nupcial en el arte y la cultura simbólica. Madrid: CSIC.

Ros-Fábregas, E. (1995) "Music and ceremony during Charles V's 1519 visit to Barcelona." Early Music, XXIII-3, pp. 375-391. https://doi.org/10.1093/earlyj/XXIII.3.374

Rosenwein, B. H. (2002) "Worrying about Emotions in History." American Historical Review, 107-3, pp. 821-845. https://doi.org/10.1086/532498

Ruiz, T. R. (2012) A King Travels: Festive Traditions in Late Medieval and Early Modern Spain. Princeton: Princeton University Press. https://doi.org/10.1515/9781400842247

Sánchez Cano, D. (2013a) "Naumachie at the Buen Retiro in Madrid." In: Shewring, M. and Briggs, L. eds., Waterborne Pageants and Festivities in the Renaissance. Essays in Honour of J. R. Mulryne. Farnham: Ashgate, pp. 313-328.

Sánchez Cano, D. (2013b) "Early Modern Madrid Festival Book Publication Projects: Between Evidence and Reconstruction." In: M. C. Canova-Green and J. Andrews, eds., Writing Royal Entries in Early Modern Europe. Turnhout: Brepols, pp. 93-112. https://doi.org/10.1484/M.EER-EB.4.00027

Sebastián Lozano, J. (2008) "El género de la fiesta. Corte, ciudad y reinas en la España del siglo XVI." Potestas, 1, pp. 57-77.

Soto Caba, V. (1994) "Fiestas y fastos: arte efímero y teatro en la España del Barroco. Notas sobre el reflejo de Oriente en los escenarios festivos del Siglo de Oro." In: F. B. Pedraza Jiménez and R. González Cañal, eds., Los imperios orientales en el teatro del Siglo de Oro. Almagro: Universidad de Castilla la Mancha, pp. 129-142.

Stearns, P. N. and Stearns, C. Z. (1985) "Emotionology: Clarifying the History of Emotions and Emotional Standards." American Historial Review, 90 (4), pp. 813-836. https://doi.org/10.2307/1858841

Strohm, R. (1990) Music in late medieval Bruges, Oxford: Oxford University Press.

Strong, R. (1998) Arte y poder. Fiestas del Renacimiento 1450-1650. Madrid: Alianza Editorial.

Tausiet, M. and Amelang, J. (2009) "Introducción. Las emociones en la historia." In: M. Tausiet and J. Amelang, eds., Accidentes del alma. Las emociones en la edad moderna. Madrid: Abada Editores, pp. 7-31.

Turner, V. W. (1989) El proceso ritual. Madrid: Taurus.

Valda, J. B. (1663) Solenes fiestas que celebro Valencia a la Inmaculada Concepcion de la Virgen Maria. Valencia: Geronimo Vilagrasa.

Válgoma y Díaz-Varela, D. (1966) Entradas en Madrid de Reinas de la Casa de Austria. Madrid: Ayuntamiento de Madrid.

Veas Arteseros, M. C. and Veas Arteseros, F. (1992) "Las relaciones económicas entre Murcia y los mudéjares del valle de Ricote en el siglo XV. Notas para su estudio." In: Actas del IV Simposio Internacional de Mudejarismo. Teruel: Centro de Estudios Mudéjares, pp. 395-410.

Vega, L. de (1599) Fiestas de Denia al Rey Catholico Felipe III de este nombre. Valencia: Casa de Diego de la Torre.

Villanueva, F. (2019) "Sons de les festes reials hispàniques en l'Edat Moderna : els jorns de les entrades de Felip III i Margarida d'Àustria a València, (1599)." Revista Catalana de Musicologia, XII, pp. 21-50.

Vincent, B. and Benítez Sánchez-Blanco, R. (2001) "Estudio preliminar." In: J. Bleda Crónica de los moros de España. Valencia: Biblioteca valenciana, pp. 9-47.

Voigt, L. (2011) "Imperial Celebrations, Local Triumphs: The Rhetoric of Festival Accounts in the Portuguese Empire." Hispanic Review, 79 (1), pp. 17-41.

Watanabe-O'Kelly, H. (2002) "Early Modern European Festivals-Politics and Performance, Event and Record." In: J. R. Mulryne and E. Golding, eds., Court Festivals of the European Renaissance. Art, Politics and Performance. Aldershot: Ashgate, pp. 15-25. https://doi.org/10.4324/9781315259086-2

Published

2022-11-16

How to Cite

Franco Llopis, B. ., & Orts-Ruiz, F. . (2022). Public Celebrations, the Other, and Emotional Responses. New approaches to the Iberian Royal entries in the Middle Ages and the Early Modern Period. Culture &Amp; History Digital Journal, 11(2), e018. https://doi.org/10.3989/chdj.2022.018

Issue

Section

Dossier

Funding data

Ministerio de Ciencia e Innovación
Grant numbers PID2019-105070GB-I00

H2020 European Research Council
Grant numbers 695515